Loggbok for 2003

17.12.03

Det er en del som har kjøpt den fine kalenderen vi har laget. Vi håper at flere kjøper den! Send mail til: jens@partygirl.no så sender jeg dere en kalender i posten. Pris 200,-.

17.12.03

Båten står innpakket uten for BSF. Den vil bli stående der til Neglespretten 10. januar. Det er påmeldt 15-20 båter allerede. I fjor var det frost og bra med vind. Vi venter spent på hvordan det blir i år.

17.12.03

I dag er det 4 uker til jeg sitter på flyet til Key West. Dette blir min tredje deltagelse i Key West Race Week. Båten jeg skal seile, er en amerikansk Mumm 30. Min oppgave ombord blir taktikker/storseiltrimmer. I vår klasse sier ryktene at det blir 15-18 båter. Det er rått å se hvilke andre navn som stiller på startstreken!! AC-seilere, OL-seiler, VM-vinnere, men disse finnes for det meste i Farr 40 klassen (heldigvis). Satser på å oppdatere dere from over there! Regattaen har en egen hjemmeside www.premiere-racing.com

MV _/) H Jens

27.11.03

Jeg kjørte til Karmøy for å hente båten til seilasen. Båten fremme i BS kl.22. Vær og føreforholdene var fine. Rigger båten i morgen.

28.11.03

I mørket og regn været i kveld rigget vi båten og er klar for seilasen i morgen. Det blir spennende å se hvor mye vind som kommer. Vi gleder oss.

29.11.03 - Nisseseilasen 2003

Jørgen og meg diskuterte været og føre forhold. Vi var veldig i tvil om vi skulle seile eller ikke. Jan og Arne kom som avtalt til BS. Vi ble enig om at vi skulle seile opp til starten for å se hvor mye vind det egentlig var. Det blåste kraftig og en kjent lokal seiler målte vind mellom 24-35 knops vind. I startområdet var vinden ganske rossete. Mastene la seg raskt og ganske langt over i kastene. Man skal da ha tungen rett i munnen under selve starten. Diskusjonen om vi skulle seile fortsatte og vi ble igjen enig om å starte. Det gjorde vi og vi vant starten. Vi valgte med vilje og gå nært den første holmen for å ha høyde på resten av leggen til første merke. Vi stoppet opp og ble tatt igjen av Ocean Warrior som kom i fint driv. Så møtte vi vinden ute i fjorden og bestemte oss raskt for å bryte. Utstyrets ve og vel var det viktigeste for oss. Alle ombord var enig om at dette var det rette for oss. Vi rigget ned båten og pakket den inn.

14.11.03

Mannskapet er klart til siste regatta i sesongen. Det er Nisseseilasen som arrangeres av Hjellestad SF. Ombord i båten 29 november er det denne gang to brødre par som utgjør mannskapet. Jørgen og Jens sammen med Arne og Jan Aasheim fra Stord. Vi har konkurrert mot hverandre i en år-rekke, for så å seile sammen for første gang på Neglespretten i januar. Det var en utrolig positiv opplevelse som vi nå gjentar. Aasheim brødrene er engasjerte seilere som glir rett inn i båten. Vi gleder oss mye til å seile sammen igjen!

14.11.03

Båten står fortsatt nede på Karmøy. Haugesund SF har årsmøte nå på først kommende onsdag. Det møte skal vi på og benytter da muligheten til å ta med oss båten opp til Bergen. Det skal bli godt å komme på fjorden igjen! Vind og vær er det nok av her på vestlandet.

VM Melges 24 2004:

Resultater VM Melges 24 2004:

SE RESULTATENE HER

5 dag og siste dag: Haien "Shark" biter!!!

Fjorten år gammel seilte seg selv inn i historiebøkene i natt ved å være den yngste som noen gang har vunnet M-24 VM tittelen, mest sannsylig er han den yngste som noen sinne har vunnet en internasjonal klasse VM også!!!

Den siste seilasen ble veldig spennende. Vinden kom inn og regattakomitten må nok ha følt presset. Klokken 13.30 lokal tid var det akkurat nok vind til å starte regattaen. Vinden kom fra vest (295 grader) og etter to generelle tilbakekallinger kom man i gang med kun et minutt igjen før tidsfristen gikk ut! Hadde den gått ut ville gårsdagens resultater stått som endelig resultater.

Seilas 9: Ved alle tre startene lå Harry og Shark side om siden i en matchracing start. Harry tok de to første, mens Shark fikk den tredje. Ved første kryssmerke lå Shark som nummer fem bak Sebastian Col, John Bertrand, Argyle Campell og Ditricht Schender. Melges rundet som nummer 14 og satset på en tidlig jibb etter merke. Vinden økte, mens den svingte imotsatt retning av det Harry hadde satset på og tapteto plasser på det. Shark lå på tredje. Melges gikk til høyre, mens de andre gikk venstre og tapt mer på dette. Ved kryssmerke hadde vinden skiftet 65 grader til 230 og Harry lå på 21plass, hans verste resultat i regattaen.

Det var et faktum at Shark hadde vunnet tittelen!!!!

Han takket mannskapet og kunne ikke si så mye mer om hans resultat enn at han var utrolig glad.

Fremover skal denne fantastiske 14 åringen seile 29'er, 505 VM, Melges nasjonalt mesterskap i Melges 24 og satser på en 49'er OL karriære fremover. Ikke tvil om at vi får høre mer til denne gutten i fremtiden!!!!!

Harry var selvfølgelig skuffet og følte seg litt gammel etter å ha bli slått av en 14 åring, hvem ville ikke føle det sånn.

Brian Porter to tredje plassen - gratulerer til dem også!!!!

4 dag: Små marginer i teten!

Hvis noen hadde sagt at det var en 14 åring som vi ligge slik til at han kunne vinne hele VM for seks dager siden så hadde ingen trodd det. At Harry skulle ligge der opp kunne man derimot forutse.

Dagen i dag ble slik at både Harry og Shark fikk en "dårlig" plassering. Vinden i natt skiftet ikke slik den har gjor frem til nå. Den lå på stabilt sørvest (225 grader) og vinden var nede i 6 knop, men økte til 16 knop mot slutten av siste seilas.

7 seilas:

I starten av regattaen ble Harry liggende i tredje rad, mens Shark forsvant opp over kryssen. Etter å ha rundet på 29 plass klarte Harry å seile seg opp til en 11 plass. Shark seilte nok en god første kryss og lå på annen plass bak Paul Brotherton ved runding av første kryssmerke. Ved andre kryssmerke hadde Shark tatt ledelsen og gikk hen og vant med nesten to minutter foran neste båt. Brotherton og Kerry Poe sloss for andre plass, mens Brian Porter og Flavio Favini, Rossini og Babbi sloss for fjerde. Porter vant den duellen da de alle gikk i mål med sekunders seperasjon.P&P sailing kom på 9 plass.

8 seilas:

Denne gang var det Shark som slet. Han seilte bra på første plass og lå an til en topp 10 plassering når han kom inn til kryssmerke fra barbord halser. Desverre var det stapp fult på styrbord layline og Shark klarte ikke å runde før godt og vel 20 båter hadde passert merket. Mens de eldre, mer erfarne konkurrentene trodde den unge urutinerte rormannen skulle være et tilbakelagt stadium så tok de grundig feil. Han kjempet seg tilbake til en respektable 16 plass. Rett foran lå Harry på 10 plass. Med sin legendarisk gode fart regnet alle med at Harry skulle storme frem mot ledelsen. Ved andre kryssmerke lå han på syvende plass, men tapte igjen på andre lensen og lå nok en gang som nummer 10. Helt til slutt i regattaen klarte han og klore seg forbi Sebstian Col inn på en 8 plass. Den som vant regattaen var regjerende Europamester Luca Santella rormann på Joe Fly laget. Dette var kun andre gang i denne regattaen. Brian Porter ble nummer to, mens Dave Ullman ble nummer 3 etter en tett og intens kamp. Jesberg ble fire, Scheldon Ecklund, bror til Jeff Ecklund som eier båten Star som Harry styrer, ble nummer fem.

Foran siste dag leder Shark med kun et poeng foran Harry. Brian Porter og Luca Santella ligger an til å sloss om tredje plassen. Etter at Sebstian Col overtok rorer i P&P sailing team ser det ut til at de har fått orden på sakene og de ligger nå på femte plass overall.

Det skjedde mye ute på banen i dag. Det var blant annet en kolllisjon mellom to båter som førte til at et baugspyd knakk og et pull i skroget som ble dekket til med en seilpose, mens alle stod til styrbord for maksimal krenging til styrbord under tauingen til land. En annen båt mistet masten i siste regattaen og utgjorde en interessant hindring på den andre lensen. Sikkerhetsfolkene fra arrangøren var imidlertidig raskt på pletten og tok kontroll slik at alle raskt ble brakt i sikkerhet.

Nå er det bare å vente i spenning på nattens to siste seilaser, så følg med!

3 dag: Nok en gang to førsteplasser til Harry!

5 seilas:

Etter å ha vist utrolig fart i dag, innkasserte Harry nok en gang to første plasser i det tøffe feltet. Etter en dag med rask, fryktingytende og tett seiling var Harry veldig fornøyd. Shark fortsetter sin utrolig stabilitet og klokket inn en tredje og en andre plass på dagens seilaser. Dette gjør at han kun har fem poen etter seks av 10 seilaser er ferdigseilt. Utrolig!

Forholdene i Berkley circle sette lagene på prøve. Vindstyrken varierte fra 12-20 knop, samtidig som vinden slengte. Starten på den femte regattaen ble forsinket ettersom det var en front som passerte og gav vindskift på opp til 20 grader. Etter en generell tilbakekalling fikk feltet starte med noen inviduelle tilbakekallinger. Høyre side var favorisert og hoved konkurrentene la seg fra midt til høyre på første kryss. For første gang var Black Seal laget oppe og ledet ved første kryssmerke, tett etterfulgt av Melges, Argyle, Campell, med Shark på sjette og Dave Ullman på syvende. Det var tett ui toppen med tidevannet imot på kryssen, mange feildømte enda en gang inngangen til merke og måtte gjøre det om igjen.

Når de i front rundet merke og tok av valgte Melges å jibbe med en gang, mens Black Seal fortsatte inn mot hjørne på styrbord. Ved runding av lemerke var Harry foran. Melges gikk ut på venstre, men Black Seal valgte høyre. Jesberg rundet som nummer tre, mens P&P racing rundet som nummer 4. P&P racing ble roret av Le Defi Americas cup trimmer Sebastian Col som hadde skiftet plass med Morgan Reeser for anledningen. Shark rundet som nummer fem og Greenhalgh som seks.

Vinden hadde skiftet mot venstre, noe som gjorde at kommiteen la om kryssmerket for andre kryss. Harry hadde utrolig fart på andre kryss og rundet toppmerket med en 40 sekunders ledelse. Shark og Black Seal var side om side. Shark kom seg akkurat foran og rundet som nummer to. Jesberge rundet som fire og ble fulgt av Col, Ullmann, Freytag og Rix. Harry var i ensom majestet, mens de bak byttet plasser om en annen. På bunnmerket ledet Jesberg foran Shark og så Col som alle var overlappet i rundingen.

På siste kryssen gikk de første båtene hardt høyre. Tilskuerne samlet seg ved mål linjen for å se hvem som tilslutt ble nummer to.Col klarte det, mens Shark ble tre foran Black Seal og Jesberg. Sheldon Ecklund hadde seilt seg om til sjette og Brian Porter til syvende.

6 seilas:

Det ble lang vente tid før regattaen ble startet. Tidevannet snudde og gav krappe bølge på kryssen. Vinden hadde økt til 18-20 knop fra sørvest (205 grader). Noen inviduelle tilbakekallinger i første start, men komiteen lot feltet gå. Nok en gang lønnet det seg å gå til høyre. Col ledet på første merke foran Melges. Shark kom rett bak etter akkurat å ha seilt over Argyle. Black Seal lå som nummer fem og Greenhalgh som seks. Etter som de tok av på lensen igjen jibbet Melges og Shark tidlig og splittet seg dermed fra resten av feltet. På bunnmerket var de fem første plassene de samme, mens Phillipe Kahn hadde seilt seg opp til sjette.

På andre kryssen seilte Melges rett forbi Col, som ikke kunne gjøre annet enn å se på. Shark holdt fast i tredje plassen, mens Greenhalgh gjorde noen smarte trekk for å beholde fjerde plassen foran Black Seal, Campell, Freytag og Phillipe Kahn.

På den andre lensen var Shark den eneste båten som jibbet tidlig og tjente på det. Col hadde en halveis broach og tapte en del på det. På siste le merke ledet Melges med 25 sekunder foran Shark. Bak kom Col, Grennhalgh, Black Seal og Campell. Dette lå an til en spennede avslutning på seilasen. Melges brøt mållinjen 20 sekunder foran Shark, med Col på tredje, foran Greenhalgh og Black Seal.

Når seks seilaser er fullført kan man for første gang stryke en seilas. De fire første forblir de samme, mens det er etablert en merkbar avstand mellom Harry (6p) og Shark (11p) og resten av feltet. Luca Santella som ligger på tredje hadde 13 og 9 plass i dag med totalt 32 poeng. Brian Porter hadde en 7 og 10 plass i dag og ligger som nummer fire.

Når fire seilaser gjenstår er det helt åpent mellom Harry og Shark med kun 5 poengs forskjell. Så vi kan forventes oss mye spenning mot slutten av mesterskapet!

2 dag: Harry leder fremdeles med tre poeng etter to dager med seiling.

Tredje seilas: Seilasen ble utsatt for å la vinden komme og stabilisere seg. Det var 8-10 knops vind fra sørvest. Høyre side av banen var den favoriserte, da vinden skiftet 15 grader mot øst på første kryss. Shark Kahn ledet rundt første kryssmerke foran Bruce Ayres, Egidio Babbi og Kenneth Kaan. Bak disse var det mange som understod merke da strømmen var sterkere en de trodde. Ved første le-merke hadde "Shark" fått en ledelse på 30 sekund, men Kaan hadde seilt seg opp på andre plass, men Harry Melges hadde seilt seg opp på tredje. "Shark" seilte konservativt og dekket de bak og sikret seg sin første spiker! Harry Melges ble nummer to foran Babbi, Kaan og Ayres.

Fjerde seilas: Vinden økte til 14-16 knop sammen med at tide vannet hadde snudd. Dette gav nok engang rotete sjø. Feltet kom avgårde på første forsøk. I denne seilasen var det høyre siden som var favorisert. "Shark" Kahn var nok en gang på rett siden og var i ledelsen på første kryssmerke. Som nummer to rundet Luca Santella med sitt Joe Fly team som rores av Giovani Maspero. Ayers lå på tredje, Harry Melges på fjerde. Brian Porter lå på åttende plass, men måtte ta en straff mellom topp- og spredermerke. Dette gjorde at han falt til 13 plass. Santella og Kahn kjempet kraftig ned første lensen, og det var Santella som ledet ved første le-merke. Begge gikk for høyre port-merke, med Harry Melges på tredje. Den første som gikk mot venstre var Dave Ullman som seilte seg opp fra 10 til fjerde på lensen. På andre kryssen bygget Santella på sin ledelse, den var hele 30 sekunder ved andre kryssmerke, mens Porter hadde seilt seg opp til tredje plass hadde Harry Melges en dårlig siste kryss og falt til 10 plass. På sist runde var det ingen endringer i topp tre, men Harry seilte seg opp til fjerde plass igjen. Dette viser at selv om han har seilt litt dårlig, kan han klatre tilbake til toppen.

I sammendraget ligger Harry Melges, "Shark" Kahn og Luca Santella, mens Porter brødrene har seilt seg opp til en fjerde plass. Etter regattaen kommenterte dobbel verdensmester Vince Brun som rormann, som nå som trimmer på Porter's "Full Throttle",at hans nye rolle er vanskelig "Jeg synes det er kjempe bra seiling, men det er hardt arbeid og trimme istenden for å styre. Jeg er i ferd med å bli gammel" (Vince har seilt i Americas Cup sammen med Dennis Conner).

Med en 17 og 13 plass til Phillipe Kahn beholder han fortsatt fjerde plassen, men bare to poeng foran Porter brødrene. Dave Ullman ligger nå på sjette, mens den lokale seileren Seadon Wijsen ligger på 10 plass.

Med en første og en annen plass i natt ligger overaskelsen "Shark" Kahn på andre plass med meget stabil seiling. Den 14 år gamle rormannen fikk skryte etter regattaene av sitt mannskap. Richard Clark (Illbruck Volvo Ocean Race, tre ganger Kanadisk utatt i Finnklassen i OL), Mark Christensen (mange ganger Volvo Ocean veteran), Brian Hutchenson (M-24 seil guru). Alle spiller en vital rolle i hans suksess sammen med masse trening. "I løpet av de siste 8 månedene har vi seilt 60 dager. Vi har seilt noen små regattaer i San Diego, i tillegg til to regattaer i området der VM arrangeres her i San Francisco. Vi har også seilt fire seilaser foran byen, samt masse trening på Hawaii sammen med Dave Ullman og min far", sa "Shark". Han sier også at han er glad for sin far's støtte til hans kampanje.

1 dag: Harry starter med to førsteplasser!

Første seilas:
Etter fire timers utsettelse kom flåten seg avgårde . Hav brisen kom inn under Golden Gate bruen og regattaen startet i 14 knops vind fra sørvest inni Berkley sirkel. Etter en generell tilbakekalling fikk man startet med kun noen inviduelle tilbakekallinger. Opp den første kryssen var det venstre siden som var favorisert og Harry Melges ledet ved første kryssmerke. Konkurrentene fulgte hakk i hel. Kampen mellom Greenhalgh og Melges ble hard. Harry Melges lå bak ved andre kryssmerke etter å ha kommet inn fra venstre å ha dukket hekken til Greenhalgh. På den siste lensen klarte Melges å ta tilbake ledelsen som holdt helt til mål. På plassene bak skiftet plasseringene seg på hvert merke. Santella ble nummer tre Ponthieu fire og Shark Kahn femte.

Andre seilas:
Vinden øket til 18 knop med fremdeles fra sørvest. I råsene kom vinden opp i 20 knop og med synkende tidevann ble det ganske rotete sjø. I første forsøk på å starte ble det nok en gang generell tilbakekalling. Andre forsøk ble som i første seilas preget av noen få inviduelle tilbakekallinger. Denne gangen var det høyre som var favorisert. Harry Melges fikk en ren start ved komitebåten og ledet ved første kryssmerke.Dave Ullman og Flavio Favini fulgte etter Melges på andre og tredjeplass. Ned første lensen hadde Harry meget god fart, så når lemerket ble rundet ledet de med 1 minutt og 45 sekunder på neste båt. Shark Kahn seilte seg opp fra 12 til andre plass. Opp den andre kryssen ble ledelsen større. Kahn holdt plassen sin foran Favini, Rix og Ullman. Etter å ha seilt smart rundet Phillpe Kahn rett foran sønnen ved andre merkerunding til le. Den ene gikk mot høyre og den andre mot venstre. Shark holdt tredje plassen mens Phillipe falt bak Rix på femte plass.

Reultater etter første dag er at Harry Melges leder med 6 poeng foran Shark Kahn med Luca Santella på tredje, Rob Greenhalgh på fjerde, Phillipe Kahn på femte og Flavio Favini på sjette. "Vi hadde god båtfart på kryssen som hjalp oss mye. Vi var istand til å komme oss ut i starten uten for mye problemer og hvis en kan gjøre det sammen med å finne de rette gatene som vil det hjelpe mye, men en må ha god båtfart. Jeg er glad for i dag, men det er mye seiling som gjenstår" Kommenterte Harry Melges etter regattaene i natt.

Mens det ikke er noe sjokk å høre at Harry Melges leder VM er kanskje det faktum at Shark Kahn, en 13 år gammel gutt som styrte Melges 24 for første gang i Key West i fjor, ligger tett opp til Harry nok en stor overaskelse for de fleste. Faren til Shark, Phillipe, som ligger 3 plasser bak og 6 poeng etter sin sønn er vel ganske sikkert stolt og imponert av sin sønn's seiling i natt.

VM Melges 24 2004:

Arrangøren St. Francis Yacht club i San Francisco har seilere fra ni nasjoner ombord i de 68 båtene som stillte til start i natt i årets VM i Melges 24.

Blant de mange lagene finner man meget sterke navn. Regjerende verdensmester Harry Melges og Jeff Ecklund har tatt med seg Steve Inman og Harry's eldre bror Hans Melges i jakten på VM-titel nummer to. VM vinneren fra 2001 i Key West Flavio Flavini er tilbake i klassen etter et avbrekk for å delta i Mascalzone Lation's Americas Cup prosjekt. Vince Brun som vant VM i 1998 og -99 er også på startstreken sammene med brødrene Porter (Brian og John) og Andy Burdick. Disse er en trussel som man ikke kan komme utenom.

Vinneren av årets EM, i Finland, Luca Santella med taktikker Morgan Larson har målsatt seg en grand slam i år med seier i både EM og VM. Verdensranking vinner Jamie Lea satser også på endelig å gjøre et godt VM. Nye lag i flåten er John Bertrand med sitt lag og James Spithills lag med mannskap fra One World Americas Cup lag også bli noen og regne med.

Mesterskapet går fra mandag 13 - fredag 17 oktober så følg med her!

De endelige resultatene ligger HER

På søndagen var vi ivrig på å fortsette som igår. Det begynte dårlig, med at vi ble liggende igjen i starten. Seilte oss noe opp, men vi var skuffet. De to siste racene startet vi godt, men var ikke med på skiftene og fant ikke sporene på lensen. Mesterskapet endte med at vi seilte oss ned 2 plasser. Vi er imidlertidig eldig fornøyd med enkelt plasseringen fra lørdagen og mange av startene. Så var det å motta premie for å ha reist lengst. Kjørte fra Moss kl. 17. Var hjemme i Bergen kl. 03.00. Johan var hjemme på Karmøy kl 01. Forholdene hadde vært optimale, arrangørene hadde gjort en kjempe jobb. Et flott NM!!

På lørdags morgen fikk vi servert frokost og var tidlig nede på havnen. I første racet ble det en generell tilbakekalling fordi halve feltet var over i startskuddet. Så kom I-flagget opp. Vi var ivrig på å revansjerer tingene fra i går. Det endte med en OSC og en tur rundt merke igjen. Startet sist, men hentet opp 5 båter igjen. Vi merket at boathandlingen var bedre. Vinden øket igjen og i race nr. 2 for dagen gikk tingene bedre. Etter en god start og god første kryss jibbet vi tidlig. Dette resulterte at vi rundet bunn merke som nr. 4. Rotet litt på kryssen, men holdt speeden oppe. Nok en god lens gjorde at vi gikk i mål som nr. 6. Dette var bra! Vi så ingen vits i å endre taktikken i racet etter på. Kom oss av startlinjen, kryssen gikk bra. Jibbet igjen inn i sporet og holdt en god plassering. I vinden som var kommet inn var det flere som broachet og slet med boathandlingen. Vi slett derimot ikke med gårsdagens problemer. Nok en 6 plass. Vi jublet. Dette var gøy! Vi hadde seilt oss opp i sammendraget med muligheter for videre avansement.

Stod tidlig opp på fredag. Ingen frokost før innveiing. Fikk registrert oss, veid mannskapet og stemplet seilene. Satte så opp fokken og trimmet riggen. Alt var klart.

Første dagen ble det seilt 4 race. Alle var på nordsiden av Revlingen, på det Moss SF bruker til jolle bane. Det gjorde at kryssene var ganske korte, 0.4 nm. Barbord side var favorisert og det ble stor kamp om plassen nede ved le merke. Vi hadde bra starter, men det skortet på boathandlingen. Etter å ha hengt med på første kryss kom vi litt til kort med boathandlingen. I siste seilasen så Martin er veldig skift som kom inn fra styrbord. Vi gikk helt inn i hjørnet på styrbord og fikk det meste av det! Herlig følelse, så rotet vi med boathandlingen igjen og havnet bak, irriterende! Jevne med litt dårlige resultater. Debreifet og gjorde klar for endringer til neste dag.

Etter å ha satt bilen igjen på Seljestad kjørte Johan og meg sammen over til Oslo. Der vi plukket opp Bernt. Kjørte ned til Moss SF og rigget båten før vi la oss etter en lang dag.

Ifølge den tyske værsiden vil det på torsdag komme inn et lavtrykk. Det vil gi regnbyger og vind. Vindretningen vil gå fra sør vest, til vest og senere til nord vest. Det blir skiftende forhold og ikke vindstille. Hyggelig for arrangøren og oss seilere. Dette er fra dagens trykkart og dette kan endre seg i løpet av uken.

Reiser til NM i Moss på torsdag. Følgende mannskap reiser; Bernt Marstein, Johan Nielsen, Martin Mehus og Jens Altern Wathne. Martin er ny, men er en av Norges beste Laser seiler og kjent i området. Han vil være trimmer ombord. Johan og meg drar båten over haugen på torsdag. Båten er pakket og klar. Følg med oss i helgen! MV _/) H Jens

Hei alle! Det er nå lagt ut nye bilder fra Haugesund Race Weekend. Sportslig suksess og mega vær gjorde at dette var tidenes Race Weekend.

10.08.03

Vi fikk slep til starten av en X-412 som hadde tatt turen ned fra Trondheim for å seile. Vi kom ut på banen 20 min før start. Fantastisk vær, sol fra skyfrihimmel og fløyelsføre. Det var helt fantastisk.

1 seilas ble preget av de lette vinden. Vi var enig om å starte barbord. Etter litt klabb og babb kom vi oss godt avgård. Valgte å slå oss over til styrbord etter kort tid. Seilte så videre opp i midten på første kryssen. Følte vi hadde god fart på og slo på vindskiftene oppover mot kryss merket. I og med at det var mer trykk på styrbord bane halv del så jibbet vi tilbake ganske raskt. Rullejibbene fungerte veldig godt. Vi var veldig bevisste på at vi ikke skulle havne i noen situasjoner med de store båtene at vi jibbet og slo heller før enn senere. Vi hadde god kontroll på de andre båtene og gikk i mål som første Melges 24. Ble liggende å vente lenge på at båter i lysklassen skulle fullføre. Maksimaltiden gikk ut og en av de sene båtene ble hentet ned til starten slik at vi kunne komme igang igjen.

2 seilas og vinden var fremdeles lett og skiftende. Etter en generell tilbakekalling ble banen lagt om. Toppmerke ble flyttet mer vest og vi startet på midten med fart i båten for raskt å slå til styrbord igjen. Der var det mer trykk. Minimaliserte antall slag på kryssen. Rundet merke og jibbet igjen til styrbord for å beholde trykket. Etter en liten stund gikk det opp for oss at le merke ikke var flyttet slik lo merke ble. Vi jibbet umiddelbart og var heldigvis på layline. Rundet igjen som første Melges. Vinden hadde skiftet slik at vi stod opp til kryssmerke uten slag. Etter litt sikksakk seiling over og under store vindskygger på siste kryssen rundet vi merke og satte gennaker. NOR 339 hadde seilt god med mer vind bakefra og var relativt nært. Vinden kom igjen og vi drog fra etterhvert. Gikk i mål med komfertabel ledelse. Vi jublet!

Haugesund Race Weekend var slutt for i år. Vi stod igjen med 4 førsteplasser av 4 mulige og klasse vinnere. Vi er fornøyd med valgene vi gjorde og båtfarten. Dette var en skikkelig lag seier! Jørgen, Johan og Are gjorde en kjempejobb!

Detaljer om resultatene blir lagt ut senere sammen med bilder fra seilasene.

09.08.03

Resultatene fra fredagen var oppløftende. Vi ble nummmer 4 med 7 m/s og baka kryss. En prestasjon mannskapet er velig glag for. Seilasene i dag begynte bra. Kanon start og videre gikk det kun på skinner. I mål var vi en legg foran neste båt.

Seilas nummer 2 startet vi dårlig. Med et 100 meters forsprang som vi rakk vi å ta i igjen før første kryssmerke. Gikk i mål med line honours også i dette racet. Dette var sweet og vi leder klassen til i morgen. Ha en hyggelig kveld.

08.08.03

Det fantastiske været toppes med litt vind. 2-3 meter gir maksimale forhold. Starten på kveldens seilas går 18.30. Da regner jeg med at 40 av over de 60 påmeldte deltar. Vi kommer til å kjøre en liten treningsøkt før regattaen begynner. Forhåpentligvis kommer jeg tilbake allerede i kveld med resultater og rapport fra seilasen!

07.08.03

I ettermiddag sjøsetter vi båten for en kort trening. Det er lite vind , men ekstremt fint vær. Solgangsbrisen gir oss vel litt trykk. Johan, Are og Jens drar ut en tur. Med oss tar vi en radioreporter. Følg med oss utover helgen, jeg skal oppdatere så ofte jeg kan. MV _/)* Jens

05.08.03

Vi går nå inn i en spennende uke. På fredag begynner Haugesund Race Weekend. Mannskap for helgen er Johan Nielsen, Are Nevdal, Jens Wathne og Jørgen Wathne. Vi håper å få seilt sammen før trimmeseilasen fra Kopervik på fredag. I helgen får vi seile bane og det gleder vi oss kjempe masse til. Det er meldt fint varmt vær og lette vinder.

21.05.2003

Løypealternativ A, Vind 2-4 m/sek, delvis sol.

Vi startet omtrent midt på linjen og hadde frivind til lo. På vei opp mot Fosnaholmen hold vei pent følge med de større båten. Vi slo litt for tidlig ved søre enden av holmen og måtte legge inn et ekstraslag der. Etter rundingen fikk vi satt gennakeren rask på styrbord halser og nedover på sløren drog vi alle båtene i den andre starten. Vinden var her variable og det ble en god del skjæring slik at vi måtte jibbe oss over på barbordhalser for å nå ned til Barlundsholmen. Holdt gennakeren så lenge vi kunne under holmen og gjorde en bra runding her. På kryssen oppover var vi litt i utakt med vindskiftene. Kom oss godt gjennom Krokaneset og seilte over til Karmøy land. Gikk for langt inn her og tapte en del på det, mens Ellida hadde mer vind ute i sundet og tok kraftig innpå. Et bra slag og en fin runding med påfølgende sett og jibb gjorde at vi seilte alene over til Tjoland. Dette tjente vi masse på og ved inngangen på Krokaneset bestemte vi oss for å avkorte da det var bare "bleka" og se. Kjekt at det skiftet så mye og enda kjekkere var at vi dro i land Overall seieren med fattige 3 sekunder over Team Sorry. Mannskapet gjorde en god jobb, boathandlingen var meget bra, girskifte under disse forholdene er ikke bra nok. Vi hadde en meget fin kveld på sjøen som ble avsluttet med en pen solnedgang i vest.

20.05.03

I kveldens tirsdagsregatta blir vi følgende mannskap: Are, Johan, Jørgen og Jens. Det er meldt vind fra norlig retning, styrken blir variabel. Etter endt regatta rigger vi ned og gjør klar for transport til Bergen.

19.05.03

I morgen satser vi på å seile tirsdagsregatta. Melges 24 har gått opp til 1.29 i lys. Det nye Lysbeviset er allerede kommet i posten. Mannskapet må regne med at det blir en rolig affære og at tålmodigheten blir satt på prøve, men det er mye som kan endre seg før startskuddet går. Det er en viss mulighet for at Jørgen seiler med oss i morgen.

19.05.03

Det er blitt et nytt medlem i sponsor familien, nemlig Musto Norge. Klesmerke er her til lands representert gjennom firmaet Aqua Terra AS. Vi er blitt enig med dem om at de er sponsor for oss i årets sesong. Team J & J har benyttet seg av kvalitetsproduktene de levere i en årrekke. I bedriftsregattaen som arrangeres i Bergen til helgen skal vi seile for Musto Norge og bedriften vil være representert av Haaken Mathisen og Jørgen.

24.06.03

Det har vært lite aktivitet nå, men en gledlig nyhet alikevel. Jørgen er tilbake i jobb. Båten står nede på Karmøy, klar til transport over fjellet for å delta i Hankø Race Week.

07.05.03

Løypealternativ A, Vind 4-9 m/sek, sol og opphold.

Vi hadde en litt sen start i den råsete vinden. Det var fra full trykk med alle på rekken til lite eller ingen trykk. SÅ rormann og forseilstrimmer hadde bokstavlig talt hendene fulle. Etter runding av Fosnaholmen hev vi gennaker og tok den raskt ned igjen. Det viste seg å være et smart trekk. De andre som prøvde hadde sine ting å stri med. Vi seilte raskt på sløren uten gennaker. Opp for å få trykk der det var lite vind og ned med full guff i råsene. Det gjorde at vi seilte forbi First 36.7 og ledet rundt Barlundholmen og i det vi gikk inn i Krokaneset. Der kom de to store båtene oss igjen. Rundet Mandlastaken som tredje båt og tok godt innpå på sløren nedover. Ved runding av Barlundholmen tok vi igjen First 36.7 under den lunefulle rundingen av den høye holmen. Vi kom i mål rett etter First 36.7 og det var et lite stykke etter X-362 sporten. Vi sa oss fornøyd med andre plass i klassen og 4 overall. Båthandlingen var meget bra levert av et raskt sammensatt lag. Båten ble så løftet på land og rengjort før vi avsluttet kvelden.

06.05.2003

I kveld begynner tirsdagsregattaene her i Haugesundsområdet. Starten går 18.30 og vi får håpe at noe av vinden holder seg utover. Vi stiller med følgende mannskap: Are Nevdal, Bjørn Ole Larsen, Johan Nielsen Jr. og Jens. Satser på å komme oss ut litt tidlig slik at vi kan samkjøre mannskapet litt. Resultatene kommer så snart de foreligger.

05.05.2003

Are Nevdal var med på jobben det er å pakke ut og rigge båten etter transporten
fra Bergen. Gjorde alt klart uten å sette opp fokken, dette for å spare fasongen på
seilet. Litt rengjøring gjenstår, men det har vi god tid til.

03.05.2003

Transporterte båten fra Bergen til Karmøy. Vi satser på å seile de tre første
seilasene i vårserien arrangert av Haugesund Seilforening. Brukte ikke mye over
3 timer på turen, lite trafikk og fine forhold.

02.05.2003

Hentet båten på Hjellestad. Der skulle det være Norges Cup for Optimister og
Europa'er. Båten var pakket, så etter at masten var stroppet til hengeren var det
kun å sette på hengeren og gi gass.

Vårbløyta 27 april - Askøy Seilforening

Etter at Jørgen hadde rigget båten ble den satt på sjøen og transportert til Angelviken. Vi kjørte tidlig til Båtlaget Ran sitt anlegg i Angleviken. Der gjorde vi båten ren i vannlinjen, tømte båten for vann og ryddet ut overflødig utstyr. Etter en kaffetår og gjennomgang av seilingsbestemmelsen satte vi kursen for regattabanen. På veien trente vi på rulleslag og rullejibber da det var ca. 1m/sek vind.

Det var lagt opp til 3 baneseilaser. Vi startet i klasse 1 sammen med tre IMX 40'er en Rainbow 42 og en Diva 35. Vinden var svak og veldig slengete i første seilas. Planen var å starte kloss inne i styrbord merke til lo til for de store båten. Uventet stor plass gjorde at det gikk fint. Etter å ha vært på rett side av to vindskift gjorde at vi hang godt med. Da vi passerte mållinjen var vi godt fornøyd med farten og med båtbehandlingen.

I regatta nummer to planla vi samme start også denne gang gikk det som planlagt. Vi kom ut med fri vind til lo, stor stemning og et godt valg gjorde at vi seilte ut på barbord banehalvdel slik at vi kom opp til lomerke i lo av alle båtene som var på lens. Slet litt med gennaker settet i denne regattaen som den første. Etter en god lens lå vi godt an. Etter en dårlig runding ved le merke kom vi sent i gang og hang ikke med på vindskiftene. Avsluttet med en god siste lens.

I den tredje seilasen hadde vinden tatt seg opp. det kan ha vært 4 m/sek. Fikk også her en lo start godt timet. Valgte å slå rett etter start til barbord. Vi snek oss akkurat foran en IMX 40 som kom bakfra i stor fart. Hang godt med på skiftene og seilte godt. Da vi gikk i mål var vi fornøyde. Vi satte kursen for Angleviken med smil om munnen.

Resultatene ble 1 seilas: 1pl, 2 seilas: 2pl og 3 seilas: 1pl, totalt 3 poeng og klasse seier. Kanonresultat etter et kjempe dag på sjøen.

Mannskapet bestod av Erling, Atle (1st gang i M24), Jørgen og Jens.

Takk til Askøy Seilforening for ett godt arrangement og gode baner!!