NYTT

26.10.06
Her er firmaprofilen til det nyeste medlemmet i sponsorfamilien til Team J&J: Kystdesign AS

KYSTDESIGN AS er et uavhengig firma som utvikler og produserer fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV) og undervannsteknologiske løsninger.

De nye produktene SUPPORTER og INSTALLER er spesial designet farkoster som er et resultat av 15 års erfaring i fronten av denne type teknologi.

Ønsker du mer informasjon om våre løsninger kontakt oss gjerne på post@kystdesign.no eller på telefon +47 52706250. Mer informasjon ligger på www.kystdesign.no.

KYSTDESIGN leverer spesial tilpassede intervensjonsløsninger. Alt fra spesielle farkoster og verktøy skids, til mindre manipulator verktøy.

Vi har levert løsninger til bl.a AGR Subsea, Statoil, Sonsub, Nexans, Acergy, Total, Geoconsult og DeepOcean.

KYSTDESIGN AS har utviklet et kvalitetsikringssystem basert på ISO 9001:2000.

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J

24.10.06
Team J&J har fått et nytt medlem i sponsorfamilien. Vi er glad å presentere Haugesunds firma Kystdesign AS som en ny sponsor.

Det vil om kort tid følge med mer informasjon om firmaet og hva de driver med.

Besøk siden deres > HER <

Mv _/) H
Team J&J

20.10.06
Norges Seilforbund har besluttet at det skal deles ut kongepokal i Melges 24 klassen i neste års NM. Det betyr at de strenge kriteriene som Norges Idrettsforbund legger til grunn er oppfylt.

Melges klassen representerer kanskje det høyeste nivået innen norsk seilsport for øyeblikket og dette ble vektlagt ved vurderingen.

Neste års NM går i Tønsberg 7-9 september.

Mv _/) H
Team J&J

10.10.06
Party Girl stilles i denne uken ut på Teknologidagene på Sotra. En av lagets sponsorer AGR arrangerer en messe for oljerelaterte bedrifter og andre viktige samarbeidsparter.

Team J&J vil stå under parolen Corporate Sailing - bedrifts seiling. Dette er en av de tingene vi har gjort sammen med vår sponsor. Alle parter var ekstremt fornøyd med seilkurset og dagen med seiling. Dette er noe vi kan tilby til våre sponsorer.

Klikk deg inn for å besøke sponsoren: > HER <
Klikk deg inn websiden til messen: > HER <

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J

04.10.06
Melges 24 rankingen for 2006 i nå klar.

Den rankingen sim Melges Norway opererer med tar med 4 onsdags regattaer + +.

Skal denne rankingen ha betydning for oss må vi se resultatene i forhold til de regattaene vi seilte i år. Ser vi på tabellen for i år fikk Team J&J en pen 6 plass!

Med et bedre NM resultat hadde vi nok vært høyere på listen. Det er bare en ting som skal til og det er mer trening!

Plass Seilnr Navn KNS Vår HRW NM Sum
1 506 Lek 86,1 92,9 99,4 278,4
2 366 Siste Stein 99,1 88,1 48,1 235,3
4 400 Baghdad 36,1 99,2 94,2 229,5
5 560 Lycke II 80,6 54,8 82,7 218,1
6 349 Party Girl 75,0 64,3 55,8 195,1
7 192 Helly Hansen 58,3 50,0 75,0 183,3
8 418 Rett Rundt hjørne 91,7 0,0 90,4 182,1
9 307 Betty Ford 69,4 59,5 51,9 180,8
10 508 Sitting Duck 0,0 83,3 67,3 150,6
11 376 No Water 8,3 73,8 63,5 145,6
12 279 Marella V 52,8 45,2 36,5 134,5
13 374 Fua Tri 30,6 78,6 25,0 134,2
14 423 Sikk Sakk 0,0 69,0 59,6 128,6
15 266 Rabagazt 47,2 31,0 32,7 110,9
16 283 MÅS Melges 63,9 16,7 28,8 109,4
17 341 Dolly 0,0 26,2 78,8 105,0
18 284 Bedriftnavigering 41,7 35,7 17,3 94,7
19 249 Fruen Maren 0,0 0,0 86,5 86,5
20 454 Akticon 0,0 0,0 71,2 71,2
21 308 Satellite 19,4 2,4 44,2 66,0
22 478 Marjalisa II 25,0 21,4 0,0 46,4
23 402 New Deal 0,0 40,5 5,8 46,3
24 305 Aristo Lounge 0,0 0,0 40,4 40,4
25 357 Avanti 13,9 11,9 9,6 35,4
26 319 Lainisalo 0,0 0,0 21,2 21,2
27 189 Uting 2,8 0,0 13,5 16,3
28 282 JT Racing 0,0 7,1 0,0 7,1
29 306 Action 0,0 0,0 1,9 1,9

Klikk her for link til den offisielle rankingen

MV _/) H
Team J&J

14.09.06
IMCA med Fiona Brown i spissen har intervjuet Team J&J om seieren i sølvfeltet i årets VM. Det ligger for øyeblikket på forsiden til den Internasjonale Melges 24 forbundet. Klikk > HER < for å lese hele intervjuet.

MV _/) H
Team J&J

07.09.06
North Sails har bestemt seg for å bruke resultatet vårt i markedsføringen:

Klikk > HER < og se under Results World Hyeres - silverfleet!

07.09.06
Ser man på det nivået som er i denne klassen. Når man gikk nede på brygga i Hyeres så man en kar som Maruico Santa Cruz. Ukjent for de fleste, men verdensmester i Snipe, J-24 og 7 plass i VM i Star. Riccardo Simonche, Dave Ullman, Harry Melges, Holger Jess (3x vinner av 505 VM), 49er seiler Chris Rast, Paolo Cian, Maruzio Abba (2x VM vinner Mumm 30), Gabriele Benussi (TP52, IMS VM vinner), Nicola Celon, Phillipe Ligot. Med så mange god seilere er Team J&J fornøyd med å være vinner av sølvfeltet.

Artig det!

MV _/) H
Team J&J

06.09.06
Beklager lite oppdatering i siste del av mesterskapet, men det var rett og slett ikke tid eller mulighet.

30.08.06
Siste dag av kvalifiseringen var någet spesiell. Det blåst nok en gang bra og båtene var i full plan på lensen. Ved første lemerke kom to båter brochende opp etter vi hadde rundet merke med gennaker. Franskmannen bommet på oss, men det gjorde ikke sveitseren. Han kjørte baugspydet rett inn i skrogsiden en liten halvmeter fra Jens. Vi sendte ummiddelbart ned en mann for å sjekke skade omfanget, mens vi andre fortsatte og seile. Vi bestemte oss for å fortsette, men var preget av hendelsen. Seilte så andre regatta for dagen og gikk inn til land.

Dagens resultater var 28 og 31 før protestbehandlingen. Sveitseren kom til meg å sa at han ikke kom til å møte i protesten da han ikke hadde noe og tilføre. Protestbehandlingen gik raskt og behandlingen av søknad om godtgjørelse drog ut i tid. Det viste seg at vi lå med to poeng for lite til å kvalifisere oss til gullfeltet. Godtgjørelsen for denne regattaen som jeg mener at vi tapte minst 5 plasser var gjennomsnittsplasseringene. Det betød at vi fikk en 30 plass i siste race istedet for 31. Det betød at vi var et fattig poeng over den poengsummen som skulle til for å kvalifisere seg til gullfeltet. Dette var en enorm nedtur for laget.

Vi kunne ha gitt opp og gravd oss ned, men med en samlig i bånn bestemte vi oss for å kline til i silver fleet. I dette feltet på 60 båter kunne vi egentlig bare seile oss ned og ledet kun med et fattig poeng på båt nummer to.

31.08.06 - 1 dag av silverfleet
Vinden hadde lagt seg mye og var nede i 6-8 knops vind - silkeføre. Begynte med en dårlig start, men etter to slag fikk vi seilt oss fri i midten. Hadde kanon fart på midten med det nye forstaget og litt mindre trykk i seilene enn dagen før. Rundte første toppmerke som nummer 8, men seilte oss opp 3 plasser på lensen. Den plasseringen holdt vi inn til mål - 5 plass! I andre starten fikk vi også en dårlig start. Denne gangen kom vi ikke fri og ble slående alt for mye. Fikk ikke brukt farten og endte på en 23 plass. Dette gjorde at vi hadde havnet på andre plass, men bare ett poeng bak lederen. Stemningen var bra og vi skulle knalle til dagen etter i forsøk på å vinne feltet.

01.09.06 - 2 dag av silver fleet
Vinden var fremdeles lett og Jens hadde på seg Lucky shirt som han hadde fått i gave av Jørgen på bursdagen sin på tirsdag. Skjorten gjorde iallefall ikke skade på resultatene. Vi klinte skikkelig til med god seiling 6 plass i første race, 13 i andre race og i den aller siste regatten fikk vi en 5 plass. Vi seilte gode lenser denne dagen og tok mange båter på det. Kryss farten var ikke så overlegen i dag.Vi dekket ingen, men vi fulgte med GBR 648 og ITA 638 og ITA 597. Dette holdt til gull i sølvfinalen - vi vant overlegent med 20 poengs klaring til neste båt! Dette var beviset på at vi skulle ha vært i gullfinalen .

> HER < er link til de fullstendig resultatene

Fantastisk! Laget var oppe igjen og hadde fått tilbake troen på seg selv etter at vi hadde 'mistet' gull finalen. Dette smakte godt! Vi endte dermed som tredje norske båt med 195p og var godt fornøyd med det. Team Helly Hansen ble 76 - 281p, Marella 90 - 355p Betty Ford 93 374p

Vi regnet med og det var hele veien sagt at det vanket premier til de som vant sølv feltet, men det skjedde ingenting der til IMCA's store forbauselse.

Det kommer flere historier og hendelse fra VM etter hvert. Vi har tatt mange bilder som kommer etterhvert. Team J&J samlet alle de norske og den ene svenske båten til et kalas før VM begynte. Følge med om reportasjer og bilder fra denne sammenkomsten.

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J
Simon Koch, Anne Helene Lilleaas, Jørgen A. Wathne og Jens A. Wathne + manageren - Erling Holler

28.08.06
I gaar hadde vi en ok dag med resultatene 26 og 28 av 60. Det betoed at vi laa 47 totalt som vi var fornoeyd med. Det blaaser som bare det her nede og paa slutten av dagen er det mye overlevelse og lite fin seiling. Lensene gaar for og det er baater med GPS om bord som har hatt hastigheter godt over 20 knop.

I dag hadde vi en meget god foerste start, men valgte og gaa tilbake. Det betoed at vi var sist, men vi holdt hode kaldt og seilte paa skiftene. Dagens
oeyblikk var da vi valgte og gaa helt ut til styrbord layline for saa aa jibbe paa innsiden av 17 baater. Vi da en 31 plass som vi var veldig fornoeyd med.

I den neste racet hadde vi en god start og rundet toppmerket paa 15 plass seilte gode lenser og rundet siste lemerke paa 15 plass. Hadde daarlig fart paa kryssen til maal. I tillegg traff vi ITA 598 og maate gjoere 720 grader. Tapte 10 baater og endte paa 40 plass. Utrolig skuffende. Saken bli gjenaapenet i morgen.

Naa er det soving som staar paa programmet. Skal seile i mye vind paa A-banen i morgen ogsaa.

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J

25.08.06
Det ble ikke seiling paa oss i gaar da Joergen og Erling ikke kom foer utpaa kvelden. Geir Dahl Andersen med mannskap om bord i Lek seilte derimot begge regattaene i gaar. I foerste starten var de langt over linjen med vilje, men seilte alikevel for aa teste farten med " aar gamel fokk og ' aar gammelt storseil.

I foelge den lokale Quantum Sailmaker eieren er det hoeyre som gjelder under mistralen. Det saa vi ogsaa da vi fulgte regattaen fra moloen. Lek slo seg ut mot venstre to ganger i skiftene og tjente paa det. Det er imidlertidig en stor lift paa slutten opp mot merke paa disse vindretningene;

I dag gaar starten kl.11 og vi skal vaere med.

Stay tuned

MV _/)° H
Team J&J

24.08.06
Vi er installert i Hyeres og baaten er paa vannet. Lek og Nils Nordenstroem kom i gaar kveld.
Det er 1 seilas kl. 14 i dag. Den skal vi vaere med paa. Det er meldt 28 grader sol og 14 knops vind Det blir ikke bedre enn det.

Vi kommer tilbake med flere nyheter senere - stay tuned.

MV _/)° H
Team J &J in Hyeres

18.08.06
Team J&J drar til VM på tirsdag. Båten ble sendt til Amsterdam tidligere i uken og ankommer tulipanlandet i dag. To av mannskapet drar til Nederland for å transportere båten med bil til Hyeres. En tredje flyr ned og den siste er i området allerede på ferie. Båt og mannskap vil være på plass onsdag 23 august.

Team J&J vil bestå av Simon Koch, Anne Helene Lilleass, Jørgen A. Wathne og Jens A. Wathne.

Programmet for årets VM er som følger;

23.08 - ons - registering, måling
24.08 - tor - reistrering, måling, treningsregatta kl. 14.
25.08 - fre - registering, måling, treningsregatta kl. 14
26.08 - lør - registering, måling, skippermøte.
27.08 - søn - 1 eller flere seilaser, første start kl. 12
28.08 - man - 1 eller flere seilaser, første start kl. 11
29.08 - tir - 1 eller flere seilaser, første start kl. 11
30.08 - ons - 1 eller flere seilaser, første start kl. 11
31.08 - tor - 1 eller flere seilaser, første start kl. 11
01.09 fre - 1 eller flere seilaser, første start kl. 11

Vi sjekker ut fra leigliheten på lørdag. Da flyr to av mannskapet hjem, mens de to andre kjører båten opp til Amsterdam. Der Sea Cargo tar med seg båten til Bergen. Team J&J er imponert av måten Sea Cargo har tatt vare på laget. Makan til service skal en lete lenge etter. Se under støttespillere for mer informasjon om rederiet - disse kan logistikk!

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J

14.08.06
Allerede torsdag 10 august var laget på plass på Hankø der årets NM gikk av stabelen. På startstreken var det 26 båter for det meste norske, men også svenske, danske og finske. Klassen tiltrekker seg mange dyktige seilere og hever dermed nivået. Herman Horn Johannessen vant OL bronse i Sydney i Soling og har mange NM medaljer. Kristoffer Spone har vunnet NM i Melges 3 ganger tidligere. Han har hevdet seg godt i Snipe klassen og seiler nå for kongen om bord i hans nye Transpac 52. Terje Kjær har flere medaljer i Laser og har havnet på 12 plass i Melges 24 VM. Geir Dahl Andersen regjerende NM i Melges 24 m.m. Listen er lang og konkurrentene mange.

Da vi så den fullstendige deltager listen ble vi enig om at hvis vi fikk topp 10 plassering tilslutt så ville vi være fornøyde. Etter å ha vaske, bonet og vannslipt gikk båten på sjøen på torsdags ettermiddag. Da hadde vi i tillegg veid båten på nytt med en offisiell måler for å sjekke at alt var slik det skulle. Vi fikk fjernet 11kg bly om bord og veide enda noe over maksvekten. Mannskapet veide inn 600 gram under maksimalvekten på 360kg - ikke verst! Dette betød at vi kunne spise på torsdags kveld.

På fredag formiddag fikk vi trent i noen timer før første regatta som ble skutt i gang først kl. 17 på fredags kveld. Dette ble en bingo seilas der det ble flere omstarter og det egentlig var flaksen som avgjorde. De helt nye kevlar seil som vi skulle prøve for første gang i dette nasjonale mesterskapet hjalp ikke mye.

Dagen etter kom det vind og det ble seilt 4 seilaser! Det blåste 7-8 m/s noe som passer laget meget bra. Startet forsiktig med en 14 så en 11 og en 8 plass før siste regattaen. Der startet vi helt babord og fikk en kanonstart. Slo et slag og var på layline. Hadde fantastisk god fart på kryssen med de nye seilene. Lå an til å runde som nummer 4 på første kryss merke. En misforståelse gjorde at rormannen valgte feil luke og det førte til hele 3 tørner (1080grader) i løpet av den seilasen. Lå nest sist men seilte opp 6 båter på siste kryssen og endte på en meget skuffende 19 plass. Dette ødela mesterskapet for oss, da det kun er  en strykning totalt.

På lensene var det fult plan og i de verste råsene kan jeg tenke meg at vi gikk en 16-17 knop med full kontroll - fanatisk morsomt. En må jobbe som en gal i disse sportsbåtene slik at flere om bord hadde krampe i armene etter endt seilaser.

Lå 14 totalt etter andre dag og avsluttet godt på søndagen. I første seilasen rundet vi første kryssmerket på andre plass, men tapte litt på lensen. På kryssen i 7-8 m/s gikk det på nytt fort, men vi seilte litt langt og hadde ikke den samme flyten som på lørdagen. Med litt mer stang inn kunne vi holdt en eller flere topp 5 plasseringer.

Feltet er tett og marginene små og etter en 60 minutter seiling skiller det kun sekunder ved målgang. Bommer man på et skift eller tar et dårlig slag kan det være nok til å miste plasseringer. Med gode merkerundinger kan man lett tjene to plasseringer.

Vi seilte oss på til det vi selv vil si er en respektabel 12 plass i det utrolig sterke fletet. Vi burde nok hatt en eller flere enkelt plasseringer innen topp 5. Det beste enkelt resultatet vi hadde var en 8 plass. Vinneren heter Geir Dahl Andersen. På andre plass kom Herman Horn Johannessen som slo Kristian Nergaard med to poeng.

Med litt tur kunne vi ha kommet i topp ti som var målsetningen. Vi har en liste med små ting som vi må trene på før VM starter i slutten av august. Om bord i NOR 349 var Peder A. Risvik, Jan Gunnar Asbjørnsen, Jens A. Wathne og Jørgen A. Wathne.

Resultater >>

MV _/) H
Team J&J

02.08.06
I følge arrangøren er det 111 båter som har meldt sin ankomst til årets Melges 24 VM i Hyeres i Frankrike. Hele 8 norske båter skal ned for å sloss om edelt metall. Den sterkeste deltageren er nok Siste Stein med Eivind Melleby som rormann. Som taktikker har laget hentet inn Espen Stokkeland. Med det laget bør en topp 15 plassering være innen rekke vidde. Lek med Geir Dahl Andersen er også en som kan hevde seg godt.

De heteste navnene for å vinne i Frankrike vil være brødrene Porter med Harry Melges og Andy Burdick om bord i Full Throttle USA 600, P&P Racing som vant i Marstrand, Pegasus 505 med Dave Ullmann,Alina med ITA-409 vil nok være fremme med flere Italienere og Franskmenn. Det er flere.

Det blir spennende å se hvordan nordmennene klarer seg i dette enorme feltet. Det er nå produsert over 660 båter av klassen som har etablert seg som en av de absolutte Grand Prix klassene som trekker store navn.

Link til arrangøren, klikk > HER <

MV _/) H
Team J&J

26.07.06
Det er ikke lenge til nasjonalt mesterskap i Melges 24 går av stabelen. Årets mesterskap seiles på Hankø, der forrige ranking regatta gikk slik at Party Girl ble stående igjen i Gressvik.

Antall deltagere i Hanø Race Week var 21 båter, noe som er lovende med tanke på NM statusen for klassen. Vi regner med at det kommer et par båter til på streken.

Team J&J stiller med Peder Risvik, Jan Gunnar Asbjørnsen, Jørgen A. Wathne og Jens A. Wathne. Det blir spennede å se hvordan dette mesterskapet blir. Vinden under årets Race Week var lett og det var relativt mye strøm på banen. I NM blir vi alene i farvannet uten for Hankø og da kan det hende at de drar banen litt lengre østover.

Mesterskapet seiles fra fredag til søndag. Team J&J tar sikte på å være tidlig på plass for klargjøring av båten og innveiing. Laget håper på litt trening før første start går fredag kl. 16.

Stay tuned!

MV _/) H
Team J&J

03.07.06
Årets utgave av Hankø Race Week ble spesiell på mange måter. Været var helt fantastisk med tropevarme fra skyfri himmel. Det blåste vind i ulik styrke over de fire dagene, men det var nok til at det ble gjennomført 9 seilaser. Den andre grunnen til at denne utgaven av seilasen ble spesiell var at Jørgen måtte kaste inn håndkle i siste liten på grunn av helsen. Så Team J&J var denne gangen Peder Risvik, Jan Gunnar Asbjørnsen, Tom Bråten og Jens Altern Wathne.
Peder og Jens kjørte båten fra Bergen på onsdag morgen og var fremme i Vikene kl. 16. Det varme Østfold været gjorde at shorts var påkrevd. Etter rigging og rengjøring ble båten satt på sjøen. Vi installerte oss på Hankø og fikk registrert oss. Ut på kvelden fikk vi hilse på Jørgens erstatter for de neste fire dagene. Snakket sammen om mannskaps oppgaver og fordelingen av disse. Det var 21 båter påmeldt og alt lå til rette for en fantastisk helg.

1. dag - torsdag
Det ble seilt 3 seilaser og vi fikk en meget god start med en femte plass. Kom oss greit av startlinjen og seilte taktisk med fri vind i store deler av første kryssen. Vinden var 10 til 12 knop og kom fra S-SØ. Marit Grunseth valgt å komme med I-flagget allerede i første seilas, noe som fungerte veldig godt. I de to påfølgende seilasene var det noe skuffende resultater med 11 og 13. Lå som nummer 8 etter første dag. Seilte gode lenser og tjente som regel noen båter der, men det er mer å gå på starten, kryssen og merkerundingene.

2. dag - fredag
Lettere vind med 5 – 6 knop styrke fra S-SW. Vi valg å seile på midten og seile på skiftene. Det skulle vise seg at de variable forholdene favoriserte de som hadde valgt kantene og hjørnene. Til tider så det meget bra ut i midten, men det var alltid fløyene som gjorde det best. Slo oss ut til styrbord og på et tidspunkt så det helt fantastiske ut før det hele ble snudd på hodet. Var skuffet etter dagens to seilaser som endte med en 16 og en 11. Dette gjorde at vi seilt oss ned fra 8 plass til 12 plass i sammendraget.
Dagens høydepunkt var at Peder Nergaard med sin kone hadde invitert til cocktail party på hytten deres Sølyst. Ca 150 seilere lesket seg i solen etter en fantastisk dag på fjorden. Det var seilere fra de ulike klassene som møte opp. Det var seilere fra Norge, Sverige, USA, Bahamas, England, Australia m.fl. – alle koste seg en masse til vertens store glede. Seilpraten gikk og det gjorde tiden på det 3 timer lange selskapet. Dette er en av de tingene som gjør Melges 24 klassen til den aller beste klassen!

3. dag – lørdag
Lette vinder også i dag S med en styrke på 6-8 knop. Marit Grunseth tok sjansen på å starte oss kl. 12. Noe som i og for seg var modig men som hun selv sa det: ” Det er lettere å blåse av enn å få alle seilerne ut på banen. Det hadde tatt for lang tid. Seilerne ble hele tiden hold orientert om det som skjedde og fikk 3 seilaser på en dag som bød på varierende vind. Strømmen var sterk fra sør og vinden varierte en god del på banen. Fikk det noe bedre til med to gode starter kom vi litt høyere opp på listen. Valgte å protestere på en hendelse i andre regatta i dag – to båter som hadde ulik oppfatning om det var overlapping ved inngang i tolengders sonen og påfølgende rettigheter. Dette ble løst av protest komiteen som hadde et unikt bildemateriale av hendelsen, samt at et uavhengig vitne kunne bekrefte vår side av saken. Vi var ikke de eneste som hadde protestert den dagen så dommerne var aktive. Lå på 10 plass etter dagens seilaser.

4. dag – søndag
Lette vinder fra S-SW skulle dominere dagen i tillegg til en kraftig strøm fra S. Valgte å starte ved startbåten og der var det trangt. Fikk båten i gang i igjen og fikk slått oss over til styrbord. Jobbet oss opp mot styrbord merke litt og litt av gangen. Vi rundet etter litt uheldig/udyktig seiling i siste deler av kryssen 11 plass, men fikk til gode gennaker sett og seilte oss opp på lensen. Valgte å jibbe inn i midten og fant litt mer trykk der. Litt uheldig med inngangen på siste le merke miste to båter der som kom fra styrbord - 8 plass. I niende og siste seilas valgte vi å starte i le og seilt opp på venstre siden i godt trykk. Rundet første topp merke på tredje plass. Det viser at det går an hvis man seiler i fri vind og treffer på skiftene. Ble i midlertidig litt for konservativ og fant oss et vindhull. Jibbet oss inn litt tidlig på lensen og hadde dermed seilt oss ned til en 8 plass – bittert etter den gode starten.
Begynte pakkingen av båten på vei inn mot bryggen. Vi var en av de første som fikk heist båten ut av vannet. Etter spyling ble båten satt på hengeren med masten oppe og topptrekket på. Den skal nemlig stå der til NM i august. Var på veien kl. 17 med kurs først nord så vest. Turen over fjellet går noe letter uten båten på slep og jeg stoppet bilen i Bergen kl. 02 etter 68 m

Klikk > HER < for resultatene.

MV _/) H
Team J&J

30.05.06
Egil Wold var internasjonal dommer under det Nord Amerikanske mesterskapet i Melges 24 som gikk av stabelen for ikke lenge siden. Egil har skrevet noen ord om hans opplevelser der borte:

Jens, Har bare i dag på kontoret før jeg drar til Detroit NOOD (via et døgn i Larchmont, Long Island Sound).

Fly til San Francisco (SFO) og 60 miles kjøring sydover fra flyplassen. Santa Cruz er en liten by (ca 40.000) og havnen ligger syd for fornøyelsesparken (som ble anlagt i 1924).

Jeg var med i Internationale Jury. Vi var 5 IJs med 2 fra Canada, èn fra Mexico, èn fra Sør-California og meg selv fra Norge. Rece Management var meget bra.

Fasilitetene for seilerne var over gjennomsnitt bra, selv om det (som vanlig) ble kø på kranen siste dag. Santa Cruz YC er en koselig liten klubb med klubbhus i skråningen ned mot havner med opplagsplasser/parkering.

Forholdene de 2 første regattadager (18. og 19. mai) var bra, men ikke så bra som arrangørene hadde forventet. Vanligvis er det fint, varmt vær og jevn, kraftig vind i mai, men det forhindret ikke at det ikke ble seiling 20. og 21. mai på grunn av svake og skiftende vinder. Begynnelsen av mai (som VM skal holdes i) sies å være den beste periode av året. Seilerne var tilfreds, selv om det ble få seilaser. Antagelig skal de samme dommerne utgjøre Jury i VM 2007, men det avgjøres senere.

I all hast,
Egil

MV _/) H
Team J&J

22.05.06
Full Throttle laget med Porter brøderene, Dave Navin og Harry Melges vant årets NA mesterskap i Melges 24.

De har ikke vunnet nasjonalt mesterskap siden de startet i Melges 24 klassen helt tilbake i 1993. De har vunnet mange nasjonale regattaer, men ikke mesterskap. Endelig var det deres tur.

Brian Porter sa at det hadde vært fantastisk å seile i Santa Cruz, selv om det ikke var de vanlige forholdene for stedet. Laget like å konkurrere mot Dave Ullman og det å slå han føles spesielt godt. De ser også frem til å seile i Santa Cruz for neste års VM og de håper også at de blir med på VM i Hyeres til høsten.

I amatørklassen var det Bruce Ayres med mannskap Dave Shelton, Don Smith og Jon Pinckney som vant. PÅ andre plass kom Stephen Pugh med sitt lagTaboo. Tysklands Alba Batzill ombord i Courage X ble nummer tre.

Det ble ikke seilt noen regatta de to siste dagene av mesterskapet. men som  Bruce Ayres spøkte "Så er naturen. Neste år kommer vi til å  få helt andre forhold igjen. Vi som seilte her har seilt sammen i fire år og det gjør stor forskjell".

Nest års VM i Santa Cruz år mellom 1-10 April da forhåpentligvis med klassiske Santa Cruz forhold - solskinn og mase vind.

Klikke > HER < for endelige resultater.

MV _/) H
Team J&J

21.05.06
Mangel på vind gjorde at det ikke ble seilt noen seilaser på dag tre av det Nord Amerikanske mesterskapet i Melges 24. Båtene forlot havnen og var klar til start 12.30 etter programmet, men etter en time venting på sjøen ble seilerne sendt til land med A over H slik at videre signaler ble gitt fra land. Kl. 14.30 ble dette endret til N over H som betydde at alle seilaser ble utsatt.

Regatta komiteen vurderer å fremskynde starttidstidspunktet noe for morgendagens seilaser. Denne avgjørelsen må falle før kl. 20.00 i kveld.

Dette betyr at Brian Porter fortsatt leder foran Dave Ullman.

MV _/) H
Team J&J

20.05.06
På den andre dagen av det NA Melges 24 mesterskapet var forholdene nok en gang vanskelige. De to første seilasene var i lett og ustadig vind. Nok en gang kom vinden til den siste seilasen og da med 16-18 knop som i går.

Etter at seks seilaser er seilt leder Brian Porter (USA 600) med hans lag Full Throttle fra Chicago. Laget består av Harry Melges, Dave Navin og John Porter, foruten Brian Porter. De leder med kun ett poeng på Dave Ullman (USA 505) som har mannskapet Bill Hardesty, Brian Hutchinson, Casey Smith og Shana Phelan. Seadon Wijsen (USA 614) seilte seg opp til en tredje plass med en stabil dag på fjorden (7,4,1).

1. Seilas (r 4)
Med et sent starttidspunkt visste regattasjefen at det ville bli vanskelig å få seilt alle tre seilasene. Han bestemte seg derfor for å ta første starten med Z-flagg. På tross av dette ble det generell tilbakekalling etterfulgt av flere inviduelle tilbakekallinger. Totalt 17 båter fikk straff i den første starten! På fjerde forsøk kom feltet seg avgårde. Påflørste toppmerke ledet Eddy Eich (GER 582) foran Enigma med Bruce Ayers på tredje og Philippe Kahn på fjerde (USA 575). Tyskeren ledet fra start til slutt, men USA 575seilte seg opp til en andre plass helt på slutten. Brian Porter seilte sterkt på siste lensen og endte på fjerde plass.

2. Seilas (r 5)
Det kom inn et skift etter starten var satt i gang, så den starten ble utsatt og merkene ble lagt ut på nytt. Vinden bygget seg opp og var ca. 12 knop ved starten. Feltet var nå tydligevis mer dressert slik at det var kun 3 båter som fikk straff og feltet kom avgårde på første forsøk.Det var kun få båter som fikk inviduell tilbakekalling. GER582 fikk en katastrofal start og drev bakover , mens resten av feltet startet og seilte mot første kryssmerket. Porter ledet feltet med Bruce Ayers rette i helene. På tredje plass rundet forsvarende mester Argyle Campell. Argyle jibbet tidlig og tjente mye på det. Dette gjorde at han hadde seilt seg opp i ledelsen ved bunnmerket. Så kom det inn et 15 graders høyre skift som førte til at toppmerke ble flyttet. Når det andre kryssmerket ble rundet hadde vinden økt så mye at båtene for første gang kunne plane. Ayres seilte smart og vant regattaeen foran Campell med Porter på tredje. Eddy Eicg med Batzill til rors seilte seg opp til en meget respektabel 7 plass.

3. Seilas (r 6)
Vinden økte til 16-18 knop og når feltet kom avgårde på første forsøk nådde de tidsfristen. Dave Ullman fikk den beste starten og hadde en fantastisk ledelse ved første merke. Han fortsatte rundt banen og vant med hele 52 sekunder. GER582 så meget godt ut på andre plass, men var noe uheldig og endte på 7 plass. Campell seilte nok en stabil regatta og endte på andre foran Porter på tredje og Kahn på fjerde.

Plass Seil Nr Båt Baug # Eier Poeng R1 R2 R3 R4 R5 R6
1 600 Full Throttle 02 Porter, Brian 13 2 3 2 4 3 3
2 505 Pegasus 505 09 Ullman, Dave 14 12 1 1 7 4 1
3 614 Pareto Optimal 21 Wijsen, Seadon 26 15 4 7 5 5 5
4 637 Monsoon 07 Ayres, Bruce 29 11 2 3 12 1 20
5 575 Pegasus 575 31 Kahn, Philippe 32 3 18 5 8 12 4

Klikk > HER < for fullstendige resultater.

Klikk > HER < for et fotogalleri.

MV _/) H
Team J&J

19.05.06

Vanskelige forhold preger første dag i det Amerikanske mesterskap i Melges 24.Mesterskapet avholdes i Santa Cruz California. Tåken lå tett over stranden og holdt seilerne på land til varmen fra solen gjorde at havbrisen fylte inn. Vinden var lett i de to første regattaene med vind mellom 5-12 knop. Vinden økte på den siste lensen i race 2 som gave lagene en behagelig 16-18 knop å surfe på!

Etter tre seilaser leder Brian Porter med hans mannskap ombord i Full Throttle, der blant annet Harry Melges er. De leder med syv poeng over Dave Ullmann med Bruce Ayers på 3 plass med ny båt.

1. Seilas
Startet etter to forsøk med både Z- flagg og I-flagg med blant annet Dave Ullman over (12 plass etter I-flagg). Ullman lå på babord ende og gikk umiddelbart tilbake, men dette ble ikke sett av komiteen, noe som overasket Dave. Han gikk ikke tilbake og fikk en 6 plass i regattaen men fikk en OSC score. Jury båten så hendelsene og etter en søknad om godtgjørelse fikk han 12 plass (6 pluss en 20% straff Z-flagg).

Den som ledet på første merke var Jeff Littfin (USA 397) foran Stepen Pugh (USA 595), Bruce Ayers (USA 637) og den tyske seileren Eddy Eich på 4 med Mr. Batzill ved roret. Etter en imponerende lens ledet den tyske båten ved runding av lemerke. Philippe Kahn var nå på tredje plass bak Sean Bennett.

Ved andre kryssmerke ledet GER 582 med en pen margin foran Brian Porter (USA  600) etter en fantastisk kryss der de seilte seg opp fra 9 til andre plass. Mye skjedde ved le merke der plutselig Dave Ullmann kom inn rette etter GER 582 og USA 600.

Vinner første Race GER 582 foran USA 600, mens tredje plassen gikk til Philippe Kahn.

2. Seilas
det var lett vinder under hele regatta utenom den siste lensen, da vinden fylte inn. Ullmann tok ledelsen på andre runden og ble ikke satt under press i denne regattaen. Bruce Ayers ledet ved første merke men ble forbi seilt av Dave Ullmann og endte på andre plass. Brian Porter seilte seg opp fra en 6 plass en tredje.

3. Seilas
Typiske Santa Cruz forhold som alle hadde ventet på. Dave Ullman viste klasse og ledet fra start til mål. Brian Porter lå hele seilasen på andre plass Bruce Ayers på tredje.

Plass Seilnummer Eier  Poeng  1   2   3
1 USA 600  Brian Porter 7 2   3   2
2 USA 505  Dave Ullmann 14 12 1   1
3 USA 637  Bruce Ayers 16 11 2   3

Klikk > HER < for fullstendige resultater.

MV _/) H
Team J&J

14.05.06
Været var det samme som i går - sol og relativt kaldt for årstiden. Var i båten tidlig for å sette riggen i base og klargjøre båten. Vi hadde funnet en erstatning for bolten som holdt bommen på plass.

4.  Seilas
Valgte å starte på midten og gå ut mot babord i fin fart og fri  vind - en relativt god start. Så ble det sterkere vind på styrbord banehalvdel og vinden trynet. Nok en gang meget krevende forhold. Var oppe blant de tre beste en periode, for så å ligge nesten helt sist. 13 plass - misfornøyd og uheldig.

5. Seilas
Vinden kom og gi rett før første start kom det ganske kraftige vindbyger og vi valgt å gå opp på riggen. Så ble det generell tilbakekalling og i gikk ned igjen på riggen da vinden la seg. Det var mange båter oppe ved startbåten da styrbord side så favorisert ut. Det svarte flagget kom opp i neste start. Holdt oss litt lengre bak og i dekket posisjon. Kom ut greit, lå litt for langt bak til å slå på første headeren. Når vi først fikk slått så var liften på den andre siden så stor at man tjente på det allikevel. Gikk nok litt langt mot styrbord på slutten. De som hadde holdt litt lengre mot babord tjente på det.

Toppmerke lå nært land og det gjorde at det var mye å tjene/tape her. Flere båter tok sjansen ved toppmerke og glassfiberen sprutet til tider... Vi kom godt ut av det og satte gennaker raskt og effektivt. Gennaker settene var meget bra hele helgen. Hadde hodet ut av båten og seilte nedover med trykk. Seilte inn på Baghdad, mens brødrene Horn Johannessen nok en gang var på topp. Begge var en stund langt nede, men seilte seg mesterlig opp. 5 plass.

6. Seilas.
Nok en gang var det styrbord som gjaldt. Vi kom utrolig dårlig ut av starten da det rett etter starten alt skjedde på babord. Vi lå tredje sist, men holdt holde kaldt. Vinden snudde på nord og da var det styrbord som gjaldt. Rundet topp merke og en del båter sløret med fokk før de satte. Vi satte umiddelbart og tjente på det. Vinden hadde kantret og man sløret ned på en legg. Siste le merke runding var noe av det bedre i serien vi fortsatte ut på styrbord. Tok enda et salg ut til styrbord for å få fri vind. Nok en tett og rask slør inn til mål med 366, 418 og 560 foran oss i mål. 4 plass.

Vi hadde med dagens seilaser seilt oss opp fra 8 plass til 5 plass. Dette var vi
meget godt fornøyd med. Vi vet hvor skoen trykker og hvor arbeidsinnsatsen skal
legges inn.

Fikk løftet båten opp med en gang vi kom til bryggen - takk til klasseklubben og havnevakten for det. Jørgen og Erling koblet på båten og kjørte rett før kl. 19. De var hjemme i Bergen i 05 tiden... noe sliten. Total resultatet varmet nok noe på veien. Det er en sånn kjempe innsats som gjør dette mulig. Takk til Jørgen og Erling for dette.

Link til resultat finner du > HER <

MV _/) H
Team J&J
(Erling Holler, Jan Gunnar Asbjørnsen, Jens & Jørgen A. Wathne)

13.05.06
Var i båten i kl.10 for å gjøre de siste forberedelsene. Dette var vår første Melges 24 regatta i år og vi ville være 110% sikre på at alt fungerte før vi forlot kai. Det var solskinn og lett bris da vi forlot Dronningen med kurs for Lysakerfjorden. Ute på fjorden trente vi litt boathandling før vi sjekket vindforholdene som var preget av væresystemenes kamp om seier. Dette gjorde at vi hadde lite vind, mye vind, sørlig vind, nordlig vind og ingen vind - ufordrende forhold.

1. Seilas
Etter en dårlig start gikk vi utover mot babord side av banen. Ble hengende litt etter og jibbet oss inn i mindre vind og tapte mye på det. 14 plass.

2. Seilas
Vinden hadde økt i styrke, men kom i byger. Hadde en klar strategi om å på til styrbord. Etter en noenlunde ok start gikk vi ut på styrbord banehalv del der det var en del vind. Etter en god kryss rundet som 3 båt. Dette holdt til siste lensen da Herman Horn Johannesen med Rett rundt hjørne valgt å gå ut på babord banehalvdel på siste lensen. De krysset mållinjen kun få sekunder foran oss. 4 plass.

3. Seilas
Vinden hadde kommet og godt med tildel store vindskift. Dette gjorde at det var mye opp og ned plasseringsmessig. Hadde en bedre start i denne regattaen, men havnet på feil side av to skift og lå langt bak lederne. Seilte oss noe opp på siste kryssen. I det vi runder toppmerke knekker bolten som holder bommen fast. Med snarrådighet fra mannskapet fikk vi satt in et skrujern som hold bommen fast. Vinden var på rundt 10-12 m/s i kastene og vi seilte raskt på babord halser ned til mål. Vi tok igjen flere båter og endte på 10 plass i en regatta som vi ikke nødvendigvis kunne ha fullført. Alle sløret inn til Dronningen i stor fart. Flere båter broachet i de sterke kastene.

Etter endt dag var vi fornøyd med andre seilas og at vi hadde fullført siste race. Vi lå som nummer 8 totalt etter første dag. Lederen var 418 med Herman Horn Johannessen som seilte seg opp med flere anledninger og holdt ledelsen med to første plasser og en tredje plass. Lille broren Lars Horn Johannessen ombord i NOR 366 hadde to andre plasser og en tredje plass. Noe som var imponerende i de skift.

12.05.06
KNS Vår Cup - Melges 24 Norges Ranking Nr. 1. Fredag ettermiddag ankom Jørgen og Erling Holler Dronningen.  Turen over fjellet hadde gått uten problemer. Båten ble pakket ut og rigget. Etter en grundig skrogrengjøring ble båten løftet på sjøen av KNS havnevakt. Satte riggen i base og forlot Dronningen i 21.30 tiden. Avtalte med Jan Gunnar Asbjørnsen når vi skulle være i båten.

17.04.06
I dag ble det seilt to seilaser nummer 9 og 10. Det skulle visse seg og bli nok en bra dag for den eneste norske båten på startstreken. NOR 506 fortsatte der de slapp i går og klinte til med to topp ti plasseringer. Med den 10 plassen i første racet og 4 i det aller siste racet seilt de seg kraftig opp på listen. Den jevne seilingen på slutten førte til at de fikk stryke en 43 plass og en 31 plass. Det betyr at det eneste tellende resultatet utenfor topp 15 var 21 plassen i andre seilasen. Utrolig bra seilt! Til slutt ble de nummer 9 av 60 startende båter er de veld godt fornøyd med.

I toppen var det fremdeles Italiensk. ITA 643 BETE klokket inn to 3 plasser og sikret seieren med totalt 28 poeng. Det dårligste tellende resultatet var en 8 plass. På andre plass kom båten fra Monaco. De har virkelig fått opp farten på kassen siden EM i Torquay i fjor. Etter en 6 plass og en OCS fikk de tilslutt 43 poeng. Det høyest tellende resultatet var to 9 plasser. På tredje plass kom de tidligere VM vinnerne fra Marstrand. P&P avsluttet serien med 7 og 12 plass. De måtte ta med seg tre plasseringer med to tall og endte tilslutt med 54 poeng. Den nyeste båten i feltet GBR 650 Team Excellent havnet på 4 plass med 60 poeng.

Det var ulik vinner i alle race og ingen uten om de 12 første båtene på resultatlisten vant en enkelt regatta. Dette forteller om høyt nivå og masse gode seilere.

Vi gratulerer Lek med et fantastisk resultat i Frankrike. Dette teamet skal bli vanskelig å slå på hjemme bane. God tur hjem!

Klikk >HER< for fullstendige resultater!

MV _/) H
Team J&J

16.04.06
I dag ble seilasene 6-8 seilt og hvilken opptur for NOR 506 team Lek med Geir Dahl Andersen ved pinnen. De startet med en 13 plass så en 12 plass for så å avslutte med en andre plass – fantastisk seiling!

De tre båtene i toppen fikk følgende resultater:

  1. ITA 643 - BETE 9,2,8
  2. MON 601 – SOGETI 8,9,1
  3. ITA 571 – 2,15,17

Den beste dagen hadde ITA 572 med Massimo Paolacci til rors med 4,3,3. Blu Moon hadde 3,7 før de fikk BFD. Det ser ut for at GBR 431 med Nigel Young hadde den mest uheldige dagen med BFD i første så to RDG uvisst av hvilken grunn.

Det ser ut til at Geir med mannskap har faatt opp dampen. Det blir spennende [ se hvor langt det kan naa!

MV_/)H
Team J&J

15.04.06
I dag ble det seilt 3 seilaser som førte endringer på resultatlisten. Lek har seilt seg opp fra 31 plassen til en meget respektabel 14 plass. I de tre seilasene som ble seilt i dag seilt NOR 506 inn til 5, 29 og 8 plass. Det er meget tett rundt den norske båten poengmessig og det er en luke på 19 poeng ned til en topp 10 plassering. Vi sa allerede i går at Geir med mannskap ville klatre på listen en er utrolig gøy å se at de fikk til to topp ti plasseringer i et så stort felt.

Blu Moon med Franco Rossini hadde en dårlig dag med en 19 og en 24 plass, men i første regattaen ble de nummer 3. Alina med Maurizio Abba hadde en 15 og 20 og en 6 plass. P&P hadde en meget god dag på jobben med 11,2 og seier i siste seilas i dag. De ligger en plass foran MON 601 med kun et fattig poeng.

Den beste båten i dag var ITA 643 BETE med Amadori Ezio. De har nå strøket den dårlige 21 plassen i første racet og leder regattaen med totalt 12 poeng etter 5 race. I dag seilte de inn til seier i første race, en tredje i andre race og en 5 i siste. Team Barbarians GBR 406 med Jamie Lea med roret seilte inn to 4 plasser i dag og en 22. Dette gjør at de ligger som nummer 5 totalt.

Våre svenske venner i SBAB avsluttet dagen sterkt med en annen plass. EST 646 LENNY avsluttet med en 3 plass i siste seilas og har klatret opp til 26 plass.

Link til fullstendig resultater: HER

MV _/) H
Team J&J

14.04.06
Årets utgave av SNIM i Marseille er i gang med en enslig norsk svale på startstreken NOR 506 LEK.

Det var 60 båter som hadde registrert seg og etter de to første seilasene ligger Geir og gutta på en 31 plass.

Dette grunnet en 43 plass i første racet og en 21 plass i andre racet. Dette er den første regattaen på lenge sånn at de er litt rusten.

Vi regner med at de finner frem til gamle takter og klatrer opp over på listen.

Ser man på toppen av listen ligger den gamle båten til Kristian Nergaard 409. Den italienske eieren Maurizio Abba leder med en 10 plass i første racet og en seier i det andre. Blu Moon med Franco Rossini ligger på andre bare et poeng bak italieneren. Så ligger en lokal seilmaker med FRA 389 på tredjeplass. Det er bare to poeng som skiller de 5 første båtene. P&P ligger på 7 plass med 19 poeng, Team Barbarians på 8 plass med 22 poeng. Båten BETE med Amadori Ezio med en av feltets nyeste båt (643) ligger på 9 plass med 24 poeng. Dette er a poeng med den svenske båten SBAB SWE 532 som eies av Ingmar Sundsted.

Den nyeste båten er Excellent med Westaway Sails som eier. En annen hyggelig nyhet er at båten fra EST er tilbake i Melges24 klassen i båten LENNY med Tonu Toniste.

Klikk her for resultatene

Med ønsker om fortsatt God Påske!

MV_/) H
Team J&J

07.04.06
Volvo Cup har startet i Italia med Alassio som første stopp. Alle Melges 24 seilere vil ha seilaser med god vind, båtene surfer ned bølgende full guffe og at solen skinner. Men det er slik i seiling at vi er avhengige av vinden som ingen kan påvirke. Den medfører endeløs venting på sjøen, ved brygga og rundt baren. Heldigvis er den Italienske kaffen god og det var god plass rundt havnen i Alassio. Det ble verken nok vind eller sol i løpet av helgen.

Det ble seilt en seilas på fredag, ingen på lørdag og to på søndag. De tre seilasene var alle under veldig lite vind. Feltet på 51 båter med 8 båter som ikke var fra Italia, men fra Frankrike, England, Tyskland, Sveits og Moncao. Det var 19 deltagere i amatør klassen.

P&P vant den ene seilasen på fredag. Teamet bruker Volvo Cup i oppkjøringen til VM i august. De sier at antall båter og nivået vil styrke deres muligheter i VM. Nummer to på fredagen var Team Gill med Stuart Rix og Nigel Young. Riccardo Simoneschi har byttet noe på mannskapet etter VM uten at dette har påvirket resultatet. Et annet nytt sterkt lag ledes av Roberto Beneamati og Sandro Montefusco (OL seiler i Star, 470 og mannskap på Luna Rossa) som også vil prøve sin lykke i den tøffe Melges 24 klassen.

På lørdagen var det beste folk kunne si at "... det var iallefall ikke regn".

Søndag ble det noe vind og R. Simoneschi tok over føringen med fire amatører rett i hekken i første seilas. I den siste seilasen så startlinjen ut som en krigs sone. Det virket som om de seilte 420 eller lasere og ikke Melges 24. Det var flere kollisjoner, flere OSC'er. ITA 580 GEBL vant siste seilasen foran Alessio Muciacchi med Chimera ITA 577. På tredje plass kom ITA 564 med Nicolo Saidelli.

Resultater;

1. ITA 580 - GEBL - 8 poeng
2. FRA 571 - P&P - 29poeng
3. GBR 406 - Team Barbarians - 33 poeng
4. ITA 643 - Bete - 34 poeng
5. ITA 627 - AFM N - 34 poeng
6. ITA 409 - Alina - 37 poeng
7. ITA 584 - Runa - 40 poeng
8. ITA 564 - Bloddy Melges - 41 poeng
9. ITA 438 - Altea - 42 poeng
10. ITA 633 - Joe Fly - 47 poeng

Link til fullstendige resultater: http://www.melges24.it/?id=202

P.S 8 båter med byggenummer høyere enn 600, men høyeste på 643....

MV _/) H
Team J&J

03.04.06
Tidligere verdensmester i Melges 24  Sèbstian Col vant Grade 1 match racing stevnet avholdt i Marseille i slutten av mars. Seb slo Alinghi skipper Peter Holmberg i semifinalen. Først vant Peter Holmberg ,så vant Seb først en gang, så en til for å sikre seg finale plassen.

Pressemeldingen fra regattaen beskriver finale seilasene som ekstremt jevne. Finalen ble seil av Col og Paolo Cian. I den første matchen fikk Seb to feil på Cian og vant lett. I andre seilas var det Seb Col sin tur til å få straff, men med god seiling klarte de å seile forbi ved første le-merke og tvang Cian til å følge ham langt ut på siden av banen.

Col seiler for K-Challenge som fikk en vitamin innsprøytning etter dette. Han er også den første franskmann til å vinne regattaen som tidligere er vunnet av Ed Baird (05), Karol Jablonski (03, 04).

Seb ligger nå på 9 plass på rankingen for match seilere og det sier noe om de seilerne man kan møte i Melges klassen.

MV _/) H
Team J&J

30.03.06
Team J&J har kjøpt nye seil - storseil og fokk. Nok en gang har vi valgt North Sails, men det som er  nytt denne gang er at vi har gått for kevlar seilene. Det er ikke lenge siden kevlar ble tillatt type i klassen (2 år) og det har pågått en utvikling av disse seilene. Team J&J har bevisst ventet med disse seilene for å se hvordan utviklingen har gått.

Først kom North Sails med AP-2K som var standard designen av storseilet. Det har vært den samme design i 5 år og har seilt inn til gode resultater. Det første kevlar seilet kom desember i 2003 og har blitt videreutviklet til den nyeste design AP-3. Denne siste design kommer også fra Vince Brun på San Diego loftet i USA. Dette seilet skal være noe dypere enn sin forgjenger. Dette gjør at seilet skaper mer kraft og er derfor bedre i bølger. Duken som seilet er bygget i strekker seg lite og kan derfor brukes over et større vindspekter enn tidligere.

Ser man på forseilet så var den første kevlarfokken kaldt J-5BK etter det kom J-7 fokken som den andre i rekken i kevlar. J-7 fokken erstattet fort den første design og med den lave strekken i seilet gjorde at seilet ble laget mye dypere (J-7). Dette seilet er det vom vi har kjøpt.

I disse dager lanseres J-8 som er laget i respons til den ny minimumsvekten på 4 kg. Dette er det seilet som vant og ble nummer to i EM i Torquay og etter dette ble designarbeidet ansett som ferdig. Dette seilet er enda dypere en J-7 og gir litt mer trykk i akterliket. Dette er nok en all-round design og blir sikkert populært i løpet av sesongen - ifølge Nigel Young. Dette seilet bruker de nok i årets Volvo Cup i Italia.

Harry Melges hadde ikke sett at J-8 fokken hadde gitt bedre fart enn J-7 og var kanskje litt skeptisk til at duken var på minimumsvekten. Han mente at dette kunne gå utover holdbarheten, som var et av hovedargumentene for nettopp og gå over til kevlar.

Det blir derfor spennende å se om noen norske båter tar sjansen på J-8 denne sesongen eller om de ser det litt an.

MV _/) H
Team J&J

SIMRAD13.03.06
Det er meget gledelig for oss å annonsere at Team J&J har fått enda en ny støttespiller. Simrad Yachting AS som er en ledende aktør innen elektronisk utstyr til fritidsbåter og profesjonelle fartøyer. Team J&J vet at dette er en seriøs og ledende aktør og at vi har gjensidige verdier med hensyn til krav og forventninger.

"Simrad Yachting AS er en ledende aktør innen elektronisk utstyr til fritidsbåter og profesjonelle fartøyer. Gjennom de siste 50 år har vi utviklet, produsert og solgt systemer med høy nytteverdi for våre kunder. I dag tilbyr vi en portefølje høyutviklede produkter innen autopiloter, navigasjon, instrumenter og kommunikasjon. Simrad Yachting AS har 4 fabrikker lokalisert i Norge, Danmark og England. Selskapet har et internasjonalt salgsnettverk med 10 datterselskaper samt mer enn 40 distributører world wide. Globalt har selskapet 500 medarbeidere og hovedkontoret er i Horten."

Gå inn på Simrads nett sider ved å klikke > HER < eller ved bruk av den permanente linken på siden for støttespillere.

MV _/) H
Team J&J

16.02.06
Team J&J holdt foredrag for drevne seilere i Båtlaget Ran. Det var ikke så mange som hadde møtt opp til dette foredraget, noe som kan henge sammen med å pning av båtmessen.

Tilbakemeldingene fra tilhørerne var positive. Laget redgjorde for starten, statusen og en mulig plan videre. Det ble tid til spørsmål og utdypinger.

Team J&J snakker mer en gjerne om deres store lidenskap!

MV _/) H
Team J&J

26.01.06
Melges klubben arrangerer tema kveld på Dronningen 02 februar mellom kl. 18 - 21. Hensikten er å motivere alle Melges 24 seilerne til å begynne planleggingen for sesongen.

Herman Horn Johannessen (NOR 418), Kristoffer Spone (har lagt opp M24, x NOR 249) og Harald Blom-Bakke (NOR 400) vil gi råd og tips!

De blir snakket om VM og Key West, ny seildesign og valg av seil, m.m.

Påmelding skjer til: petrus@melges.no

MV _/) H
Team J&J

20.01.06
På siste dagen i Key West Race Week ble det seilt to seilaser som gav 8 seilaser totalt. I toppen har det vært veldig små marginer hele tiden og ledelsen har byttet flere ganger og i dag var ingen endring på det. Bortsett fra at resultatene etter i dag er endelige.

Dave Ullman gjør alt i sin makt for å promotere sine egne seil. Den beste reklamen han kan komme med er gode resultater. Dagens resultater ingen unntak med seier i første og andre i annen seilas endte han på 22 poeng totalt. De er derfor vinnere av Melges 24 klassen i årets KWRW 06.

Blu Moon som vant VM i Key West har ledet flere ganger og seilt utrolig jevnt. Den dårligste plasseringen på denne båten på de 8 seilasene var femte plass - rett og slett imponerende! Hadde det ikke vært styrkning av det dårligste resultatet hadde disse vunnet klart. I dagens seilaser seilte de inn til en tredje plass og en første plass og ble nummer to totalt.

På tredje plass kom Jeff Madregali for Team Pegasus i USA 492. Han hadde en fantastisk dag på banen med en første og en annen plass i dagens to regatter. Han endte på 31 poeng som var et fattig poeng foran Nautica.

Kristian Nergaard med mannskap hadde en utrolig sterk dag med 6 i første og 4 i siste det nest beste resultatet i regattaen. Med disse resultatene endte Kristian på 8 plass med 65 poeng. Kristian hadde som mål å reise kjerringa etter VM og det har han klart i denne klassen med det høye nivået! Regner med at dette resultatet smaker godt og gjør turen i teltet til noe spesielt!

MV _/) H
Team J&J

19.01.06
Det skjer stadige endringer i toppen. Etter dagens seilas er det Blu Moon i føringen igjen med en tredje plass i dagens ene seilas. P&P racing som ledet i går falt ned til en femte plass med sin 13 plass i dag.

Team Pegasus hadde nok en sterk dag på regatta banen. Dave Ullman fører an på annen plass. Med dagens femte plass ligger han et fattig poeng foran Jeff Madrigali i USA 492 på tredje. Phillipe fulgte opp gårsdagens resultat med nok en 6 plass. Det er kun 3 poeng som skiller andre til femte plass. Etter det er det en 28 poengs luke som blir vanskelig å tette.

Den relativt ukjente Star seileren fra Italia i Nautica seiler godt og blander seg inn i tetstriden med dagens første plass. Han blir farlig når stryken kommer inn og han kan kvitte seg med 17 plassen. Så det blir spennende å se hva morgen dagen bringer.

Kristian Nergaard seilte inn til en 9 plass i dag som er en gjennomsnittsplassering for denne regattaen. Med dette resultatet ligger han på 8 plass med 68 poeng. Det er plassen bak Team Gill som ble nummer to i EM i fjor.

MV _/) H
Team J&J

18.01.06
Rormannen på P& racing Francois Bernac leder nå Melges 24 klassen i Key West to poeng foran gårsdagens leder Chris Rast som styrer båten til Franco Rossini (Blu Moon). På tredje plassen ligger Dave Ullman bare to poeng bak og er den beste av Team Pegasus.

Dette ble nesten en blå kopi av gårsdagens vær. Med vind mellom 20-25 knopog rosser på 30 pluss og masse bølger var det en skikkelig utfordring. Dagen startet med 1 1/2 time utsettelse på land før de sendt ut seilerne. 17 av båtene valgt ikke å starte i hele tatt.

Etter en kort utsettelse startet de 43 båtene første regatta. Starten i seg selv kan beskrives som ett velorganisert kaos der lagene konkurrerte om posisjoner og kjempet om kontroll og fart i kassen. Dave Ullman fikk en kanon start på venstre siden, side om side med Rast. Ullman seilte fort og opparbeidet seg en ledelse rundt første toppmerke og ledet hele veien til bunnmerke. Ved le gate valgte Dave Ullmann venstre siden igjen, mens Rast gikk til høyre tett etterfulgt av Riccardo Simoneschi.

På den andre lensen skjedde det mye! Vinden hadde økt i styrke og rossene kom oftere enn på første lensen. Det var god underholdning for de få tilskuerne. Ullmann's sett var perfekt og planet i full fart på lensen. Det gikk fort, veldig fort!Akkurat når Dave med mannskap trodde de hadde seieren inn skulle de jibbe en siste gang før målpassering. Uventet mistet de kontrollen over spinnakeren og kunne bare se på at Jeff Madrigali på Pegasus 492 seilte raskt forbi. Med båtfart på 18-20 knop var P&P racing rett i hekken på USA 492 som vant seilasen. Ligot kom på andre plass mens Ullmann fikk kontroll på spinnakeren og seilte inn til en tredje plass.

Kristian Nergaard seilte inn til en 18 plass under de krevende forhold og ligger nå på 9 plass. Team Pegasus ligger på 3, 4 og 6 plass - utrolig sterkt!

Etter hvert som båtene seilte over mål ble det gitt beskjed om at det ikke ble flere seilaser i dag og de kunne dra til la for hvile.

MV _/) H
Team J&J

17.01.06
Forholdene i Key West var fantastiske - temperaturer rundt 25 grader og mye vind fra SØ 18-20 knops vind med rosser oppe i 25 knop. Det grunne vannet der seilingen foregår gjør at det ble store bølger 8-10 fot sier rapportene.

Det var en spennende dag for de fleste lagene og på kanten for en del. På det første toppmerke i den første seilasen var det mye som skjedde. Når de satte spinnakeren ved spreder merke gikk det et lys opp for mange hvor mye det egentlig blåste. Ligot, Dave Ullman og italia's Riccardo Simoneschi satte greit og seilte inn til seier.

Litt lengre bak i feltet ble spinnakere ødelagt og flere rigger knakk. Om bord i den ene båten røk akterstaget først. Så brakk masten på fire plasser. Taktikeren ombord hoppet frem og drog folkene bakover i båten og slik unngikk de personskader.

I den andre seilasen var ikke forholdene noe bedre og flere av de beste fikk også problemer. I første seilasen var det 12 DNS og 7 DNF. I andre seilas var det 26 DNS slik at det bare var 34 båter som konkurrerte. Enda en båt måtte inn etter en skikkelig kollisjon med hull i skrogsiden. Han var fire over all og brukte dagen til å havne på 15 plass overall.

Kristian Nergaard seilte seg opp tre plasser fra 10 til 7. NOR 400 fikk en 15 plass i første og 5 plass i andre og ligger nå med 41 poeng. Det er 21 poeng ned til tredjeplassen.

MV _/) H
Team J&J

16.01.06
NORSKE SEILERE I FRONT I USA

Både Kristian Nergaard og Eivind Astrup gjorde det meget godt på første dagen i Key West Race Week 2006. Den beste prestasjonen stod definitivt Farr 40 laget for med en andre og en fjerde plass og 6 poeng totalt! Kristian vant sin første seilas i et 60 båter stort felt - konge!

Ser man på været i morgen så er det forventet SØ vind med ca. 10-15 knops vind tidlig på morgenen men øker på til 20-20 knop litt senere. Vinden skal forbli stabil muligens svinger vinden mot S i løpet av dagen. Ellers så kan man vente seg lotte forhold, men med litt flere skyer utover dagen.

Følg med siste nytt fra seilasene i Key West her på seilnyheter.no Vi følger spesielt med Melges 24 klassen, mens seilnyheter.no tar med seg de andre en typene som har egen klassen i Key West.

Følg linken > HER < for å komme inn til siden. Legg denne siden i dine favoritter – ser du etter

En type nyheter så bør du følge med der!

MV _/) H
Team J&J

16.01.06
Melges 24 klassen er nok en gang den største klassen med 60 båter på streken. Det ser ut til å bli en tøff regatta med så mange gode lag i VM i Key Largo rett nord Key West.

De fleste skipperen peker ut Ullman som mannen man må slo for å vinne edelt metall. Han ble nummer tre i VM etter jevn og god seiling. Ullman seiler for Pegasus Racing er ikke enig i dette. " VM betyr ingenting nå, dette er en helt annen plass å seile og en ny regatta. "Jeg har ikke vært i en Melges 24 siden VM så jeg trenger å finne rytmen igjen". Pegasus Racing som eies og er grunnlagt av Philippe Kahn som har to deltagere i Pegasus 492 (Jeff Madrigali) og Pegasus 575 (Kahn med Morgan Larson som taktikker).

Den italienske båten Blu Moon som eies av Franco Rossini og styres av den sveitsiske OL deltageren Chris Rast vant VM i 2004 og bør være en av de som kan vinne denne regattaen. " Jeg tror alle Pegasus båtene vil være med i teten. De har seilt denne regattaen mange ganger og er alltid med i toppen" sa Rast som kommer fra 49er klassen. "Vi kommer også til å følge med Partners & Partners med Philippe Ligot, som nesten alltid seiler bra i denne klassen.

Dagens resultater leser du > HER <

MV _/) H
Team J&J

16.01.06
I dag begynner Key West. Vi håper at de siste dagers trening og forberedelser har gjort Kristian Nergaard og resten av mannskapet i NOR 400 klar til innsats. Kristian har tidligere meget gode resultater og vise til i denne regattaen, så våre fingre er krysset!

Meldingene er for delvis skyet vær med temperaturer rundt 22 grader og vind fra Ø /SØ med 12-13 knops vind. Perfekt seil vær for de 60 båtene på startstreken og det i januar..... Short... sol... ops drømte litt der ja.

Vi kommer tilbake med resultater etter hvert så,

Stay tuned!

MV _/) H
Team &J

11.01.06
Å rets VM arrangør har åpnet sin egen webside for arrangementet den finner du > HER <

På denne siden finner man det mest man trenger å vite for deltagere. Påmeldingsskjema, planlagt tidsprogram.

Mer info kommer etter hvert.

MV _/) H
Team J&J

10.01.06
Kristian Nergaard med mannskap begynner snart forberedelsene til årets Key West Race Week. Båten ble satt igjen i Key Largo og skal trilles ned de få kilometerene til Truman Annex, den gamle marine basen der båtene settes ut.

I 2004 kom Team Baghdad på en 4 plass med en 2 plass, to 3 plasser, 3 fjerdeplasser som de beste resultatene. Foran dem var kun Shark Kahn og P&P Sail Team. Det blir spennende å se om de kopierer den bedriften. Kristian er en gjenganger i Key West og kjenner forholdene. Harald Blom Bakke, som gjør de taktiske disposisjonene om bord, vet hva som trengs for en god plassering.

MV _/) H
Team J&J

06.01.06
Det dra seg mot Key West Race Week 06! Det er ikke mange dagene før det hele setter i gang. Jens snakket med Harry Melges og han drar ned med Jeff Ecklund Melges 32 på tirsdag. Det sies at Buddy skal være taktikker på en av de total 8 Melges 32 som er påmeldt regattaen.

I Melges 24 klassen er det 61 påmeldte - enormt når man tenkter på at det var 64 båter i fjorårets EM. Kristian Nergaard (NOR 400) skal over å forsvare de gode plasseringene fra tidligere. Arve Roaas som var med Kristian i VM skal seile Farr 40 med Eivind Astrup. Som teller rekord mange påmeldinger - 25 båter. VM i Farr 40 er i USA i september, slik at dette er første oppkjøring inn i mot VM.

I Melges 24 klassen er de tre Pegasus båtene Shark (492), Phillipe (575) og nå Dave Ullman (505) favoritter, men det er flere som kan vinne i Key West. Russell Coutts er byttet ut med Morgan Larson ombord hos Phillipe. Russell seiler sikkert TP52....

MV _/) H
Team J&J

02.01.06

Godt nyttår til alle som følger oss! Vi har for tiden en A3 fargekalender for 2006 til salgs.

Her er en av sidene i kalenderen – kostnad 200,- Send mail til jens@partygirl.no hvis du ønsker en slik kalender!

Stay tuned og fortsatt Godt nyttår!

MV _/) H
Team J&J