NYTT

24.04.10
Så var alt klart for årets utgave av Vårbløyta i regi av Askøy Seilforening. Det var gode meldinger med vind fra 3-10 knop og opphold. Dette fikk vi og på slutten kom det til og med et lite solgløtt. Mannskap for anledningen var Dave Hine, Erling Holler, Jørgen A. Wathne og Jens A. Wathne.

Seilas 1:
Vi var i den nest raskeste klassen og i den første starten. Vi hadde klasseflagg D og første start gikk etter planen kl. 11. Vi valgt å starte ved lo-merke for å ha frivind. Etter en kjempestart kontrollerte vi feltet første del av kryssen. De store båtene (40+) tok oss igjen etter hvert med sine store genoa’er. Det var både trykk forskjeller og vindskift opp over på kryssen. Vi rundet som andre båt og ikke langt etter First 40.7. På lensen forsatte vi på styrbordhalser en stund før vi gikk inn. Vi rundet det samme merke som vi hadde startet med og fortsatte nordvestover ett stykke. Ved runding av toppmerke var vi tredje båt etter to First 40.7. På lensen jibbet vi litt tidligere inn før en ny jibb rett før bunnmerket. Det le nedtaket satt ikke helt, men ble mesterlig ordnet av en raskt tenkende Erling. Vi ble tredje båt i mål, vant klassen med tiden 1:03:21, som var 2m26sek foran neste båt. Dette var 22sek bak den beste båten i den raskeste klassen med lystall 1.31 og over.

Seilas 2:
Samme start med godt resultat. Med fri vind kunne vi seile vårt eget løp. De store båtene hadde forrige seilas tjent en del på styrbord banehalv del på grunn av mer trykk og en vridning inne mot Hanøytangen. Gikk på en header ut vestover igjen og slo nok litt for tidlig. Båtene som fortsatte tjente på dette. Vi rundet toppmerket som fjerde båt. Holdt styrbordhalser langt nedover på lensen før vi jibbet oss inn. Valgte venstre gatemerke og gikk ut nordover igjen. Dette gav oss fri vind og lite trafikk. De store båtene gikk rundt det andre merke og tjente en del på det lengre oppe på kryssen. Den andre lensen var neste identiske den forrige, men da valgte vi høyre merke og ut sørover. Slo litt for sent og fikk vindskygge for feltet som kom nedover. Rundet som fjerde båt, men i mål var vi båt nummer tre. Vi vant klassen i denne seilasen med 1:08:26 som var 1m3sek foran neste båt som var en Elan 37 som seilte godt på kryssen. Her slo vi den beste båten i den raskeste klassen med 2m29sek.

Her er en link til resultatene for Vårbløya:
http://www.askoy-seilforening.no/publish_files/Resultater_Vaarbloya_2010.htm

Seilas 3:
Ble ivrig i starten kom forlangt bort fra styrbordmerke og litt for langt ned på en av First 40.7. Måtte slå oss over tilbabord og dippet en båt før vi hadde fri vind. Valgte å slå oss tilbake mot midten. Båtene på andre siden hadde tjent en del. Ved toppmerke var vi båt nummer 4, men etter en god lens hadde vi hentet inn en god del. Vi jibbet oss inn mot midten og hadde trykk der. Valgt høyremerke ved gaten og hadde et fint le nedtak med innerspor ved bunnmerket.  Seilte sør over og gikk noe for langt før vi slo oss over på babord. Dette tapte vi litt på. På toppmerke snek vi oss akkurat foran en Elan 37. Kom oss pent fra toppmerket og fikk ikke rullet inn fokken. Det gjorde at vi mistet mye fokus og fart på dette. Vi vant allikevel klassen med tiden 48m18sek som var 3m55sek på neste båt. Dette gav klasseseier i seilasen med resultatene 1,1,1. Vi slo også denne gang den beste båten i den raskeste klassen. Vi slo dem med 26sek. Hadde det vært en overall for de som seilte 3 runder på banen hadde vi også vunnet den med resultatene 2,1,1.
Kort oppsummert var den en fin dag på fjorden og fin start på sesongen.

20.04.10
I går var første trening på vannet i 2010. Deilig at vinteren slipper taket og at en ny sesong er i gang.
Det var 338 som var i ilden. Dette er vår båt nummer to. Vi skal i år ha utgangspunkt i Båtlaget Ran som ligger på Sotra.
Deres anlegg og beliggenhet i forhold til seiling er perfekt. Logistikkmessig får vi båten ut der og det er kort vei til seilbartfarvann.

Med på gårsdagens trening var Jørgen Wathme, Jørgen Madsen og Jens Wathne. Treningen gikk med til å bygge båtfølelse og enkelte tekniske øvelser. Vinden var 3 - 4 m/sek og døde ut mot slutten av treningen. Båten er klar til helgens regatta: Vårbløyta som arrangeres av Askøy Seilforening. Det er planlagt 3 baneseilaser med første start kl. 11. Dette gleder vi oss til.

06.12.09
Så var det klart for årets siste regatta – Nisseseilasen 2009.
Med 50 båter på streken i flere pluss grader og SSØ vind lå alt til rette for at det skulle bli en fin seilas.
Om bord i Party Girl NOR 649 var Peder A. Risvik (baug) , Jørgen Madsen(fokk/gennakertrimmer), Jørgen Altern Wathne (taktikker/strateg) og Jens A. Wathne (rormann)

Vi seilte i lysklassen 1.25 til 1.30 med 9 båter og under klasseflagg D. Ved første varselsignal ble det klart at det var banenr. 5 som var valgt av komiteen.
Starten var flyttet ut fra Hjellestadkai. Dette var et smart trekk, slik at den østlige trekken i starten kom langt nok ned til at vi kunne benytte oss av den.

Det var 3 klasser i den første starten som vi var inni. Med båter opp i 45 fot og høye master var enig første prioritet var ha frivind. Etter en sjekk på hele startlinjen fant vi ut at det ikke var vindskygge under øyen til sør for starten. Med en stor ansamling av båter på styrbord side valgte vi babord side av linjen. Med merkbart mindre antall båter og en rask jibb etter start kom vi oss fri fra feltet. Med godt trykk for babord halser skled vi godt av går, så godt at vi hadde en massiv ledelse ved første merke i Lerøyosen. Hele 12 minutter var det ved runding av trekantmerke til Hjellestad SF.

Vi holdt gennakeren to tredjedeler av den neste legge opp mot Tyssøyskjær. Den siste tredjedelen var det litt skarpere fokkeslør. De andre båtene hadde kommet slørende etter med sin lange vannlinje og genoa. Slaget ved merke nummer to tok oss i retning start igjen. Her Det var en legg opp uten slag og med noe stikk i skjøtet. Dette gjorde ikke dette til en strategisk vanskelig legg. Det var mye jobbing med vekt balanse og holde jevn krenging. I sundet mellom Ospøy og Kyrholmenvar det blikkstille og vi ble liggende lenge der, mens båtene bak hadde jevn og fin vind. Dette var noe frustrerende og den suverene ledelsen vi hadde skrumpe inn raskt.

Vi vind i seilene igjen og kom oss rundt  merke ved Spikaren. Satte gennaker på toppmerke og drog umiddelbart fra feltet igjen. Valgte samme strategi som på første runde og ikke et stykke til babord før vi jibbet mot fiskeoppdrettet i Leøyosen. Vinden økte bakfra og vi valgt å gå opp på riggen. 3 hele turn på ytter og innervant. Ved merket i Lærøyosen tok vi ned gennakeren. Hele leggen opp til Tyssøyskjæret var det slør. De store båtene tok hele tiden inn på med større seilareal og lengre vannlinje. Nok en gang slo vi rett rundt merke og satte kursen mot Blia. Vi ble innhentet av en First 40.7 rett før merke ved Blia. Etter det var det en kort kryss opp til mål. Vi slo nok litt for mange ganger og mistet Mumm 36’en på dette.

Når resultatene ble lagt ut på nettet så viser det seg at vi vant klassen med 5min26 sekunders margin på nummer 2. Hadde ikke vindstillen rammet oss på første runden kunne vi nok ha kjempet om overall resultatet. Dette kunne vi ikke og endte på en 8 plass. Vinner av Overallen ble en Ekspress med lystall på 1.12 og de slo oss med 3m14sek. Vi slo alle i den største klassen og vi hadde 8min margin på den raskeste i klassen Lys 1.31 og oppover.

Alt i alt var vi fornøyd og føler at vi ikke kunne ha gjort som mye mer i denne flotte regattaen. Vi var spesielt fornøyd med starten og strategien etter dette. Vi har mer å gå på med hensyn til kontinuerlig maks båtfart. Alle var enig om at dette var en fin dag på fjorden.

Ved ankomst Bergen Seilforening rigget vi ned riggen og gjorde klart for vinter lagring av 649. Nå er det vintertrening med 338 som gjelder.

Klassevise resultater:  http://hjs.no/files/regatta/2009/res_klasse_nisse_09.htm

Overallresultater: http://hjs.no/files/regatta/2009/res_overall_nisse_09.htm

12.08.09
Vi har jobber med 649 de to siste dagene. Brian, Jørgen og Jens har stått på for å få til de siste oppdateringen med hensyn til forstag. Dette betyr at vi har konvertert til det nye forstag systemet. Det er imidlertidig ikke første gang vi seiler med dette systemet. NOR789 har dette systemet i USA. Vi gjorde konverteringen selv med hjelp av Erling Holler. Epoxyen er tørket og klar til bruk.

Eller så har vi flikket litt på et lite sår på kjølen og funnet frem det vi skal ha med oss til EM i Hyeres. IMCA, den internasjonale klubben, melder om rekord deltagelse med 90 båter på en startstrek! Dette blir sinnsykt bra og spesielt med tanke på at det er vinnere av mange internasjonale titler og mesterskap som stiller opp. Norge har en liten kontigent på 4 båter: NOR554, NOR560, NOR600 og oss med NOR649. Storm er favoritter i amatør divisjonen, sammen med en Estlandsk båt som seiler med EST790.

Party Girl Racing Team drar til Haugesund i ettermiddag og skal ha trening torsdag og fredag før Raceweekend tar til. Det er satt opp 9 regattaer over tre dager med start på fredag. Da er det distanse seilas sammen med alle de andre båtene. Så er det 5 banseilaser på lørdag og 3 på søndag.

Vi forsøker å oppdatere siden fortløpende.

Stay tuned!

MV _/) H,
Team J&J

05.08.09

Det er travle tider for laget nå i august. Det er mye som er rett foran oss i tid: Haugesund Race Weekend med ranking for Melges 24 klassen og Europamesterskapet i Hyeres, Frankrike.

Haugesund Race Weekend:
Vi har jobbet med å få så mange deltagere på denne regattaen som mulig. Det er jobbet frem mulighet for gratis overnatting på Lillesund Skole og vi har fått flere hotell rom på Rica Maritim. Det er ser imidlertidig som det er lengre fra Oslo til Haugesund enn motsatt. Uansett så drar vi ned dit tidlig og vil gjerne gjenta suksessen fra 2008. Brian Hutchinson er hentet inn som trener. Dette er et spleiselag mellom Melges Norway og deltagerne i regattaen som ønsker Brian som coach. Han blir på tilgjengelig på vannet på fredag, lørdag og søndag. Det legges opp til debrief etter endt regatta og alle skal få svar på sine sprøsmål Brian vant VM i denne klassen i 2003 og vet hva han snakker om.

Vi drar ned til Haugesund onsdag 13 august. Det blir trening for laget torsdag og fredag. Regatta på fredag og baneseilas på lørdag og søndag. Vi gleder oss masse til dette og det vil bli tatt bilder/film fra treningen og fra seilasene.

Vi kommer tilbake til informasjon rundt forbredelsene til EM som går fra 20-28 august.

MV _/) * H,
Team J&J